Lancia Voyager: doświadczony podróżnik
Voyager to kolejny po Themie przedstawiciel amerykańskiej motoryzacji z włoską facjatą. Tym razem otrzymaliśmy do dyspozycji vana z prawdziwego zdarzenia, który z łatwością dowiezie 5-osobową rodzinę wraz odpowiednim ekwipunkiem na <a href="https://msp.money.pl/wiadomosci/poradniki/artykul/prawo-do-urlopu,117,0,2416501.html">urlop</a>. Znaczek widniejący na masce stanowi swoisty element ewolucji i unifikacji, do której powinniśmy się coraz bardziej przyzwyczajać. Podobne mariaże <a href="https://turystyka.wp.pl/male-6050031134733441c">miały</a> już miejsce w przeszłości, a będą coraz częstsze w najbliższej przyszłości.
Pierwszy rzut oka na Lancię nie pozostawia najmniejszych wątpliwości - to Chrysler z krwi i kości, z jedynie zmienionymi detalami. Nie ma co ukrywać, że to niewątpliwa zaleta. Voyager przez 30 lat obecności na światowych rynkach, przekonał do siebie blisko 13 milionów klientów. W tym niezwykle wymagającym segmencie nie ma miejsca na improwizację i niedociągnięcia. Jakość towaru weryfikują przede wszystkim dzieci oraz ich opiekunowie. Wolumen sprzedaży mówi sam za siebie i stanowi ogromną nadzieję dla starającej się wyjść z kryzysu marki. O ile Thema raczej nie onieśmieli niemieckiej, czy chociażby japońskiej konkurencji, tak okazały podróżnik może wydźwignąć włoską Lancię z kryzysu.
Z zewnątrz auto nie rzuca na kolana, ale kanciasty kształt powinien przypaść do gustu - zwłaszcza konserwatywnej grupie odbiorców. Ponad 5 metrów długości i prawie dwa szerokości, zwiastują przepastną wręcz przestrzeń w środku. Do tego elektrycznie sterowane drzwi boczne wraz z klapą bagażnika, zdecydowanie ułatwiają załadunek pasażerów jak i weekendowego ekwipunku.
Po ulokowaniu się wewnątrz pojazdu, trudno nie odnieść wrażenia, że poruszamy się samochodem o niespotykanych zbyt często gabarytach. Siedem miejsc siedzących zapewniają niezłe fotele o bardzo przeciętnym wyprofilowaniu, wykluczającym dostateczne podparcie w szybciej pokonywanych zakrętach. Przestrzeni nie zabraknie w żadnej płaszczyźnie i dla nikogo, a możliwość swobodnej manipulacji siedziskami, umożliwi skonfigurowanie przedziału pasażerskiego według własnych potrzeb.
Nawet, jeśli akurat przemieszczamy się z kompletem podróżujących na pokładzie, producent przewidział dla nas jeszcze 934 litrów do zagospodarowania. W bogatszych wersjach wyposażeniowych, istnieje możliwość złożenia tylnej kanapy, za sprawą wciśnięcia odpowiedniego przycisku, tworząc tym samym płaską podłogę aż do miejsca zajmowanego przez kierowcę.
W najbardziej optymistycznym wariancie, dostajemy imponujące 3 912 litrów na bagaże. To niewiele mniej, niż w autach typowo dostawczych. Przeprowadzka, czy duże zakupy w składzie budowlanym, to dla prezentowanego modelu drobnostka i codzienna powinność. Ale nie zapominajmy o pierwotnym charakterze Lancii. Służy ona przede wszystkim do komfortowego transportu osób, więc Włosi doposażyli wnętrze we wszystko, co niezbędne podczas wyprawy liczącej sobie nawet kilka tysięcy kilometrów.
Z uwagi na familijny profil potencjalnego nabywcy, zdecydowano się zaoferować niezwykle szeroki dostęp do multimediów. Jeśli wyłożymy odpowiednią gotówkę, na podsufitce zawisną dwa monitory ciekłokrystaliczne z bezprzewodowymi słuchawkami i możliwością oglądania dwóch różnych filmów jednocześnie. Ponadto, jednostka sterująca odczyta wiele formatów muzycznych, a także dysponuje własnym nośnikiem danych - dysk twardy. Uśmiech na twarzach najmłodszych, nie zniknie do końca podróży.
Wiele też przewidziano w kwestii bezpieczeństwa i bardziej popularnych udogodnień. Poza szeregiem elektronicznych systemów wspomagających kierowcę, na pokładzie odnajdziemy trójstrefową klimatyzację automatyczną oraz zdecydowanie lepsze niż w pierwowzorze materiały wykończeniowe. Konstruktorzy stworzyli klimat bardziej pasujący do włoskiej niż amerykańskiej motoryzacji. Różnorodność kolorów i w znacznej części miękkie tworzywa, istotnie wpływają na nasze samopoczucie podczas jazdy.
Niestety nie możemy tyle dobrego powiedzieć o jednostce napędowej. Wysokoprężny motor o pojemności 2.8 litra, rozwija 163 KM i 360 Nm w zakresie 1 800 - 2 800 obr./min. Przy słusznej masie pojazdu, trudno o satysfakcjonującą dynamikę. Voyager przyspiesza do setki w niecałe 12 sekund i zatrzymuje wskazówkę prędkościomierza na wartości przekraczającej 190 km/h.
O agresywnej eksploatacji nie mamy co marzyć, jednak zwolennicy leniwych wycieczek będą zachwyceni. Nieco usztywniony układ trakcyjny dodał pewności prowadzenia, ale wciąż niezbyt precyzyjny układ kierowniczy zaciera nieco położenie przednich kół w oczach użytkownika. Szkoda też, że nie popracowano nad usprawnieniem mechanizmu automatycznej przekładni. Działa ona z wyczuwalnym opóźnieniem, co było znakiem rozpoznawczym w poprzedniku spod znaku Chryslera. Jednak, przy spokojnym nastawieniu i odpowiedniej cierpliwości, sprawdza się nad wyraz dobrze.
Zastrzeżeń nie można mieć natomiast do zużycia paliwa. Testowa trasa licząca sobie kilkadziesiąt kilometrów obfitowała w tereny zabudowane, pozamiejskie odcinki jak i umiarkowane podjazdy pod alpejskie wzniesienia. Średni wynik oscylował w granicach 8-9 litrów, czyli dokładnie tyle, ile podaje producent. W dużych aglomeracjach zużycie z pewnością podskoczy o 2-3 jednostki z uwagi na intensywność ruchu i wydłużające się z każdym dniem korki.
Ponad pięciometrowy van kosztuje około 40 tysięcy euro za naszą zachodnią granicą. Polską cenę poznamy na początku listopada, więc musimy uzbroić się w cierpliwość. W tej cenie trudno o drugi tak rozpoznawalny i pełnowartościowy samochód. Wygodnie przewiezie 7 osób i do tego pochłonie mnóstwo bagażu. Może transportować dzieci do szkoły, marketowe zakupy do domu, a także całą familię nad ciepłe morze. Do nielicznych wad można się przyzwyczaić i przymknąć oko. Nie zmienia to jednak faktu, że wciąż liczymy na montaż wysokoprężnej jednostki z koncernu Fiata i nowej dwusprzęgłowej przekładni.
Piotr Mokwiński
"Lancia Voyager" - DANE TECHNICZNE
Typ silnika | "turbodiesel, R4" |
Pojemność silnika cm3 | "2 768" |
Moc KM / przy obr./min | "163/ 3 800" |
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. | "360/ 1 800 - 2 800" |
Skrzynia biegów | "automatyczna, 6-biegowa" |
Prędkość maksymalna km/h | "193" |
Przyspieszenie (0-100 km/h) s | "11,9" |
Zużycie paliwa: | |
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) | "10,5/ 6,3/ 7,9" |
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) | "b.d./ b.d./ 8,7" |
Pojemność bagażnika min./max. / l | "934/ 2 394/ 3 912" |
Wymiary (dł./szer./wys.) mm | "5 218/ 1 998/ 1 750" |
Cena wersji podstawowej w zł | null |
Cena testowanego modelu w zł | "b.d." |
Plusy | null |
Minusy | null |