Łada X Ray: rosyjski SUV ze skazą
Niegdyś widok Łady na polskiej drodze nie był niczym dziwnym. Obecnie to prawdziwy rarytas. Właściwie jedynym modelem tej firmy używanym w naszym kraju do dziś jest Niva, która nieźle radzi sobie w trudnym terenie i deklasuje zachodnią konkurencję ceną oraz łatwością dokonywania napraw. Rosjanie nie zasypują gruszek w popiele i przedstawiają rodzimego SUV-a o nazwie X Ray.
Podczas tegorocznego moskiewskiego salonu samochodowego „gwiazdami” były niewątpliwie nowa mazda 6 oraz Opel Astra w wersji sedan. Każda taka impreza obfituje również w ciekawostki. W tym roku jest nią nowa, koncepcyjna propozycja Łady. Rosjanie uderzają w bardzo dynamicznie rozwijający się segment crossoverów, albo jak kto woli małych SUV-ów. Trzydrzwiowe nadwozie, zgodnie z regułami sztuki, zawieszone na dużych kołach, charakteryzuje się masywnym przodem, któremu energii ma nadać kształt osłony chłodnicy, wąskimi reflektorami, wdrapującą się na dach przednią szybą i bocznymi oknami tak małymi, że mogłyby pełnić rolę otworów strzelniczych. Trochę jak w Evoque'u.
Nowy samochód łady może się podobać, ale może też budzić interesujące skojarzenia. Przede wszystkim z zaprezentowaną w 2009 r. podczas targów w Genewie koncepcyjną Dacią Duster. Jeśli przyjrzymy się tym samochodom, trudno zaprzeczyć podobieństwu. Oczywiście w historii myśli ludzkiej zdarzało się, że dwie osoby mniej więcej w tym samym czasie i zupełnie od siebie niezależnie wpadały na taki sam pomysł, ale tutaj odstęp czasowy wynosi ponad trzy lata. Poza tym jedno spojrzenie na felgi nowej Łady wystarczy, by przed oczami stanęły nam obręcze charakterystyczne dla Citroenów z serii DS.
Łada, duma rosyjskiej motoryzacji, nigdy nie zaskakiwała urodą poszczególnych modeli. Produkowane przez AutoVAZ samochody były za to tanie w zakupie i utrzymaniu, no przynajmniej wyjąwszy koszty zakupu paliwa. X Ray jest z pewnością dużym skokiem naprzód i należy łączyć go z zatrudnieniem przez Rosjan w 2011 r. Steve’a Mattina, który uprzednio pracował jako główny projektant dla Mercedesa i Volvo.
tb/