Trwa ładowanie...

Łada 2107: koniec produkcji rosyjskiej legendy

Łada 2107: koniec produkcji rosyjskiej legendyŹródło: PAP/EPA/Stringer
d1n48ni
d1n48ni

Była wzorowana na Fiacie 124 oraz 125 i choć nie udało się jej zastąpić czarnej Wołgi, stała się ikoną rosyjskiej motoryzacji. Dziś odchodzi do historii. Zakłady AutoVAZ zakończyły produkcję tego „rosyjskiego kapelusza”.

Historia auta, które w świadomości ludzi mieszkających na zachód od Donu zapisało się jako najbardziej usterkowy pojazd świata, rozpoczęła się w 1982 r. Tak naprawdę jednak Łada 2107, znana także jako Łada 1500, posiadała platformę zaczerpniętą z Fiata 124, a więc z lat 60. Platforma ta dzięki rosyjskiemu autu stała się trzecią najpopularniejszą w historii motoryzacji. Wyprzedziły ją tylko platformy Forda T oraz Garbusa. Pod maską samochodu, którego karoseria nad Wisłą nieodzownie przywoływała skojarzenia z Fiatem 125, swoje miejsce znalazły nieco archaiczne i paliwożerne silniki o pojemnościach 1.2, 1.3, 1.5, 1.6 i 1.7 l.

Choć młodszym czytelnikom może to wydawać się niewiarygodne, Łada 2107 w pewnym okresie była całkiem popularnym towarem eksportowym ZSRR, a potem Rosji. W Polsce samochody te były dość popularne na początku lat 90., ale nie byliśmy jedynymi, którzy je kupowali. Ślady rosyjskiego hitu motoryzacyjnego można znaleźć również w Finlandii, gdzie sprzedawano specjalną wersję tego modelu, w Niemczech, a nawet w Wielkiej Brytanii.

(fot. PAP/EPA)
Źródło: (fot. PAP/EPA)

Od połowy lat 90. ze względu na wzrastającą konkurencję samochodów z Korei pozycja Łady za Zachodzie malała, a w 1997 ze względu na proekologiczne regulacje przyjęte w Unii Europejskiej samochód ten przestał być oferowany w krajach UE. Wciąż był jednak hitem w samej Rosji. Przestarzała konstrukcja była na tyle tania w zakupie i łatwa w naprawie, że auto produkowano przez trzydzieści lat. W tym czasie stała się jeżdżącym (zazwyczaj) pomnikiem rosyjskiej motoryzacji i bohaterką
politycznych happeningów - jak na przykład akcji mycia rosyjskich aut przez skąpo ubrane zwolenniczki Putina.

Dziś w ofercie Łady znaleźć można odświeżoną Samarę, Kalinę i Priorę nową Grantę. Starą gwardię reprezentuje jeszcze tylko model 4x4, czyli Niva, praktycznie niezmieniona od 1977 r. Czy i ten model czeka wreszcie emerytura? Jeśli tak, to niebawem poznamy nową, rosyjską propozycję na trudny teren.

tb/

d1n48ni
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1n48ni
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj