Trwa ładowanie...
4 grudnia 2013, 10:36

Kupujemy używaną hybrydę: jakie warunki musi spełnić, aby była bardziej opłacalna od diesla?

Share
Kupujemy używaną hybrydę: jakie warunki musi spełnić, aby była bardziej opłacalna od diesla?Źródło: Szymon Jasina
d5x9m3k
d5x9m3k

Do niedawna kierowca poszukujący oszczędnego samochodu z rynku wtórnego, miał tylko dwa rozwiązania. Zwolennicy fabrycznych, niemodyfikowanych pojazdów z uporem maniaka wertują ogłoszenia w nadziei znalezienia zadbanego egzemplarza z silnikiem wysokoprężnym pod maską. Niskie zużycie oleju napędowego wspierane więcej niż zadowalającą dynamiką, przysłaniają wyraźnie wyższe koszty serwisowania. Skomplikowany osprzęt jednostki napędowej wymaga większych nakładów i zdwojonej troski zarówno w warsztacie, jak i w trakcie codziennego użytkowania.

Drugim niezwykle popularnym sposobem na oszczędności są auta zasilane LPG lub CNG. Przeszło dwukrotnie niższa cena gazowego paliwa każdego roku przyciąga ogromne rzesze kierowców gotowych zainwestować około dwóch tysięcy złotych w instalację gazową. Dotychczas niemal nikt nie brał pod uwagę trzeciego, alternatywnego rozwiązania na wydatne oszczędności. Auta hybrydowe nadal stanowią nikłą część ogólnej sprzedaży, jednak ich liczba systematycznie wzrasta również na rynku wtórnym. Pojawia się więc pytanie, czy zakup używanej hybrydy ma ekonomiczny sens wobec niezwykłej popularności i oszczędności aut z silnikiem Diesla.

Nowe samochody z napędem hybrydowym wciąż kosztują stanowczo zbyt wiele, by przyciągnąć do salonów przeciętnego klienta, który szybciej zdecyduje na samochód kompaktowy z dieslem pod maską. Wyraźnie większa cena argumentowana zastosowaną technologią po kilku latach użytkowania nie wpływa utratę wartości. Oznacza to, że bez trudu znajdziemy na rynku wtórnym hybrydę w stosunkowo przystępnej cenie. W przeważającej większości głównym elementem napędowego systemu jest silnik benzynowy, jedynie wspomagany przez jeden bądź dwa elektryczne.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Tuż po uruchomieniu auta nie słychać dosłownie nic, bowiem początkowy dystans pokonujemy zużywając zgromadzoną w akumulatorach energię elektryczną. Po jej wykorzystaniu do pracy wkracza jednostka spalinowa odpowiedzialna także za doładowywanie baterii. Również hamując odzyskujemy energię wykorzystując generator prądu, dzięki czemu eksploatacyjne zużycie klocków i tarcz hamulcowych jest mniejsze. W przeważającej większości pojazdy hybrydowe wyposażane są w bezstopniowe automatyczne przekładnie, zdaniem twórców sprzyjające wydajnej pracy benzynowego silnika.

d5x9m3k

W efekcie uzyskujemy nietypowe wrażenie podczas jazdy. Przyspieszając słyszymy tylko jednostajną, głośną pracę silnika. Nieco inaczej sytuacja wygląda w przypadku droższych modeli autorstwa chociażby BMW czy Mercedesa, gdzie hybrydowa technologia łączona jest z klasycznymi skrzyniami automatycznymi. Jeszcze inne podejście do hybrydowych oszczędności prezentuje koncern PSA, łączący oszczędne z natury silniki wysokoprężne HDI 2,0 163 KM z 37-konnym elektrycznym.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Skupmy się jednak na przeciętnych przedstawicielach ekologicznego nurtu w motoryzacji, takich jak Toyota Prius i Honda Insight. Na rynku obecna jest już trzecia generacja pionierskiego modelu japońskiej marki, cieszącego się dużą popularnością zwłaszcza za oceanem. Spora część używanych hybryd dostępnych na naszym rynku pochodzi właśnie z USA, skąd przypływają także Toyoty Camry Hybrid kuszące atrakcyjną ceną. Oczywiście wśród polskich kierowców nadal panuje przekonanie o awaryjnej przyszłości aut tego typu, a co za tym idzie, drogich i problematycznych napraw. Najwięcej obaw bez wątpienia budzi zestaw akumulatorów, wyceniany w salonach Toyoty na 12-16 tysięcy złotych, w zależności od modelu. Klienci decydujący się na nową hybrydę przywiązują dużo większe starania do utrzymania swego auta w doskonałej kondycji, w ich przypadku nie ma mowy o szaleńczej jeździe czy innych szkodliwych dla
samochodu ekscesach.

d5x9m3k

Nim rozpoczniemy rozważania nad sensem zakupu używanej hybrydy zamiast diesla, powinniśmy uzmysłowić sobie, w jakich warunkach eksploatujemy samochód. Oszczędna i dynamiczna zarazem strona silników diesla przynosi korzyści głównie w trasie. W mieście natomiast problemy z szybko zapychającym się filtrem cząstek stałych i powolne nabieranie temperatury roboczej, w dłuższej perspektywie zmusi nas do drogiej wizyty w serwisie. Hybrydowe konstrukcje wręcz przeciwnie, w miejskim ruchu czują się najlepiej pokazując użytkownikom jak należy oszczędzać paliwo. Częste postoje w korku, notoryczne przyspieszanie i hamowanie nie robi najmniejszego wrażenia na mechanice i elektronice Priusa oraz spółki. Niestety, oszczędności widać przede wszystkim w mieście. Planując dalszą trasę musimy pogodzić się z większym spalaniem, które często przekroczy wynik osiągany w dieslach. Koszty napraw układu jezdnego kształtują się na tym samym poziomie, co w modelach z konwencjonalnym napędem.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Niepodważalną zaletą hybryd jest prosta budowa silnika benzynowego, pracującego w idealnych warunkach. Oprogramowanie sterujące bezstopniowymi przekładami utrzymuje obroty w dogodnym zakresie, nie tylko pod kątem zużycia paliwa, ale także trwałości. Zdaniem specjalistów zajmujących się serwisem hybryd w typowo miejskich warunkach, ekologiczne samochody wypadają korzystniej pochłaniając mniejsze fundusze na serwis. Gdy właściciel nowoczesnego diesla musi co jakiś czas borykać się z filtrem cząstek stałych, dwumasowym kołem zamachowym i czułym na jakość paliwa układem wtryskowym, użytkownik hybrydy odwiedza mechanika tylko na standardowe przeglądy. Praktyka pokazuje, że nawet większe przebiegi nie doprowadzają akumulatorów i całego osprzętu do złej kondycji. Wszelkie usterki pojawiające się na początku produkcji zawsze były usuwane na koszt producenta, co gwarantuje święty spokój na kolejne lata. Praktycznie jedyną możliwością kłopotliwego współżycia z hybrydą jest kupno auta powypadkowego, lub popowodziowego.

d5x9m3k

Planując zakup kompaktowego samochodu do codziennych dojazdów do pracy przez zatłoczone miasto, możemy z całą pewnością brać pod uwagę hybrydę. Perfekcyjny montaż i dopracowanie zaawansowanej technologii zapewnia bezproblemową eksploatację i oszczędności w ruchu miejskim. Natomiast nadal samochody hybrydowe nie mają uzasadnienia u kierowców pokonujących duże odległości poza miastem. Wówczas lepiej wybrać auto z dieslem pod maską.

Piotr Mokwiński

ll/sj, moto.wp.pl

d5x9m3k
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d5x9m3k
d5x9m3k
d5x9m3k
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (883 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.