Kupujemy skuter - jak wybrać najlepszy?
W krajach basenu morza śródziemnego w jeżdżą tysiące skuterów i bezproblemowo przeciskają się w ruchu miejskim. Także w Polsce widzimy coraz więcej skuterów, używanych przez dostarczycieli pizzy i osoby prywatne. W ubiegłym roku nastąpił w naszym kraju prawdziwy boom, a obecnie - widząc ile modeli nowych i używanych jest na giełdach i w ogłoszeniach - możemy mówić już o prawdziwej skuteromanii nad Wisłą. Zanim dołączymy do grona skuteromaniaków, warto przeanalizować kilka faktów.
Czy trzeba mieć Prawo Jazdy?
W Polsce, by jeździć skuterem o pojemności do 50 ccm, nie trzeba mieć Prawa Jazdy. Regulują to artykułu Kodeksu Drogowego: Art. 88, ust 1. - Dokumentem stwierdzającym uprawnienie do kierowania pojazdem silnikowym jest prawo jazdy określonej kategorii, ust 2. - Prawo jazdy uprawnia do kierowania: pkt1. kategorii A – motocyklem, pkt2. kategorii A1 - motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3 i mocy nieprzekraczającej 11 kW.
Jaki model wybrać?
To najcięższe zadanie dla każdego kupującego. Tak jak w przypadku samochodów, dużą wagę ma tutaj własne odczucie odnośnie zaufania do marki (często panujący mit idealnego samochodu/motocykla) i własnego gustu stylistycznego. Dodatkowo jednak powinniśmy wziąć pod uwagę dwa aspekty. Pierwszy dotyczy wielkości obudowy. Może się bowiem okazać, że skuter który wybraliśmy będzie miał tak małą przestrzeń na której trzymamy stopy, że nasze buty w rozmiarze np. 43, będą miały uniesione czuby.
Ponieważ niektóre wersje skuterów pasują tylko na „małe chińskie stópki”, zanim kupimy dany model - musimy się do niego dokładnie „przymierzyć”. Pamiętajmy przy tym, że jazda ma być wygodna. Drugi aspekt to wielkość schowków. Jeżeli skuter zostawimy często w miejscu w którym nie możemy, lub nie chcemy zabierać ze sobą kasku – dobrze, by schowek na „skorupę” był w pojeździe.
Jaka moc?
W przypadku skuterów na których można jeździć bez uprawnień, wybór jest dość ograniczony. Art. 2 Kodeksu Drogowego w ust 46 wskazuje, że motorower to pojazd jednośladowy lub dwuśladowy, zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 ccm, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h. Oczywiście, importerzy prześcigają się w zapewnieniach, że po zdjęciu blokady ich maszyna osiąga 75 -90 km/h, ale musimy pamiętać, że jest to jak zakładanie większego silnika do starego Golfa. Na postoju robi wrażenie i fajnie mruczy, ale na drodze bezpieczniej i pewniej czujemy się w pojeździe, który fabrycznie był przystosowany do dużego silnika.
Drugą sprawą jest cel dla którego nabywamy skuter. Jeżeli ma on być pomocnikiem w ruchu miejskim - idealnym rozwiązaniem wydaje się mały silnik o pojemności 50 ccm. Nie dość, że ma wymiary zapewniające płynną jazdę w ruchu ulicznym, między samochodami (niewielka masa, niewielka szerokość), to jeszcze ma ograniczone zużycie paliwa. Jednak, gdy skuter ma być namiastką wolności i po powrocie z pracy, mamy ochotę wybrać się na przejażdżkę, poczujemy niedosyt. Aby więc nie było sytuacji, że po tygodniu użytkowania mamy już naszego skutera dość, musimy kupić coś większego. W tym wypadku nie polecam nawet wersji 50-125 ccm, gdyż osoby szukające mocniejszych wrażeń, muszą mieć namiastkę motocykla.
Dla nich stworzono skutery duże (niestety, cięższe niż motocykle!), które zapewniają nie tylko szybszą jazdę na trasie i duże schowki (idealne do turystyki), ale także mają ograniczoną sprawność w ruchu miejskim. Dodatkowo warto pamiętać, że na takie skutery jest wymagane prawo jazdy kategorii A, a wiek użytkownika to ponad 18 lat. Reguluje to Art. 90 Kodeksu Drogowego, ust. 2: Wymagany dla danej kategorii wiek wynosi: pkt 1 - 16 lat - dla kategorii A1, B1 lub T; pkt3 -18 lat – dla kategorii A, B, B+E, C, C+E, C