Kupujemy coraz mniej nowych samochodów
Z danych stowarzyszenia ACEA wynika, że w maju br. w państwach Unii Europejskiej zarejestrowano nieco ponad 1 mln nowych osobówek, czyli o 5,9 proc. mniej niż przed rokiem. Recesja nie ominęła też naszego kraju.
Rynek polski charakteryzował się spadkiem o 5,8 proc. do ilości 22 629 sztuk. Spadek był widoczny również w porównaniu do kwietnia (o 6,4 proc.). Łącznie od początku 2013 r. sprzedano 123 000 samochodów, czyli o 2,4 proc. mniej niż przed rokiem. Wpływ na taką sytuację z pewnością ma ciągły brak możliwości odliczenia pełnej wartości podatku VAT od zakupu nowego samochodu osobowego oraz wysoka akcyza, sięgająca 41,6 proc. wartości pojazdu w przypadku auta o pojemności powyżej 2 l.
Wśród krajów europejskich aż 19 zakończyło maj na minusie. Ujemną sprzedaż odnotowały m. in. Niemcy (-9,9 proc.), Włochy (-8 proc.) czy Francja (-10,4 proc.), zaś wzrostem pochwalić się mogą Belgia (9,9 proc.) oraz Wielka Brytania (11 proc.). Wśród producentów największe spadki dotknęły PSA Peugeot Citroen (-13,2 proc.), Renault (-10 proc.) oraz General Motors (-11,3 proc.). Liderem, którego także nie ominęła tendencja spadkowa pozostaje Grupa Volkswagen z blisko 265 000 sprzedanych samochodów (spadek o 2,8 proc.).
Eksperci szacują, że jest to jednak ostatni okres spadku sprzedaży nowych samochodów w Europie. Przewidywania są podparte faktem, że polscy producenci części i komponentów zanotowali w kwietniu wzrost produkcji.
Źródło: Exact Systems
ll/moto.wp.pl