Trwa ładowanie...
02-06-2016 12:43

Kultowe auta mają zakaz wjazdu do Paryża. A jak będzie w Polsce?

Kultowe auta mają zakaz wjazdu do Paryża. A jak będzie w Polsce?Źródło: Materiały prasowe
d2joget
d2joget

*Władze francuskiej stolicy podjęły radykalną decyzję o wprowadzeniu zakazu wjazdu dla starszych samochodów. Chodzi o to, by przewietrzyć centrum Paryża, które dusi się od spalin. Ofiarą padły jednak kultowe francuskie modele aut z lat 50. i 60., dla których nie zrobiono wyjątku, co wzbudziło ogromne kontrowersje. Z kolei w Polsce kilka miast zazdrości Paryżowi. *

Zakaz dotyczy wszystkich aut wyprodukowanych przed 1997 rokiem. Na razie samochodom zabroniono wjazdu do Paryża w weekendy, ale docelowo ograniczenie ma obowiązywać cały tydzień. Co ciekawe, z czasem władze metropolii zamierzają eliminować auta mające nie 20, ale nawet ponad 10 lat. W 2020 roku zakaz obejmie na przykład samochody zarejestrowane do 2011 roku.

Trzeba przyznać, że wyliczenia władz Paryża, które uzasadniają decyzję, są przekonujące. Samochody starsze, sprzed 1997 roku, stanowią jedynie 10 proc. aut wjeżdżających do centrum. Odpowiadają zaś za ponad połowę emisji trujących związków.

Jednocześnie postanowiono wesprzeć właścicieli aut nowych i ekologicznych. Samochody zostały podzielone na sześć kategorii. W zależności od tego, w której pojazd się znajduje, uiszcza się mniejsze bądź większe opłaty. Auta elektryczne i hybrydy plug-in znalazły się w kategorii numer 1, ich właściciele mogą liczyć na wiele zniżek.

d2joget

Z drugiej strony zapomniano o posiadaczach zabytkowych pojazdów. Kultowe francuskie auta - modele Citroen 2CV, Citroen DS, Renault 5 - zostały objęte zakazem na równi ze zdezelowanymi passatami i lagunami. Wygląda na to, że protesty ich właścicieli, którzy domagali się wyłączenia, nic nie dały.

Sam pomysł władz Paryża jest realizacją idei, którą wprowadza już wiele ośrodków w Europie. Najlepiej wszystko działa w Berlinie. Miasto podzielone jest na pięć klas. Właściciele poszczególnych muszą nalepić naklejkę na szybę. W zależności od wieku i pojemności można wjechać bliżej centrum. W wyniku tego działania zanieczyszczenie pyłem zawieszonym spadło w stolicy Niemiec o 50 proc.

W Londynie za wjazd do centrum płaci się z kolei w zależności od pojemności silnika, a nie wieku pojazdu. Jednak władze miasta zamierzają to zmienić, bo wiedzą, że naprawdę stare samochody z silnikami Diesla trują dużo bardziej niż nowoczesne auta, których motory są znacznie pojemniejsze.

W Polsce na razie zakazów nie ma, ale są szykowane. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju (dziś Infrastruktury i Budownictwa) za poprzednich rządów przygotowało dokument "Krajowa polityka miejska". Bez ogródek napisano w nim o konieczności ograniczenia ruchu samochodów osobowych w dużych ośrodkach. Stwierdzono, że decyzje powinny podejmować samorządy.

d2joget

Póki co ustawa o drogach publicznych zakazuje pobierania opłat za wjazd do miast w jakiejkolwiek formie, ale ekolodzy walczą o zmianę tego zapisu. Najsilniejsze lobby walczące o wprowadzenie zakazów wjazdu do centrów funkcjonują w Krakowie (tam kilka razy wprowadzono ograniczenie dla wszystkich pojazdów ze względu na smog), Warszawie, Toruniu i Wrocławiu. Wydaje się, że rozwiązania podobne do europejskich będą wprowadzone także w Polsce. Nie zapowiada się jednak, by stało się to szybko.

(fot. Materiały prasowe)
Źródło: (fot. Materiały prasowe)

Marcin Klimkowski

d2joget
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2joget
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj