Kulisy F1: czy łatwo kierować bolidem?
Współcześni kierowcy Formuły 1 nie robią zbyt wiele. Po prostu siedzą w kokpicie i kręcą kierownicą. To samochody wykonują za nich całą pracę, czyż nie tak?
Nie, nie i jeszcze raz nie. Już samo działanie kierownicy w nowoczesnym bolidzie F1 wymaga ogromnej zręczności. Odpowiednik kierownicy w normalnym samochodzie pełni prostą funkcję: steruje samochodem oraz zapewnia dostęp do podstawowych funkcji (kierunkowskazy, wycieraczki), a modele z górnej półki mogą być wyposażone w ograniczniki prędkości, lub przyciski audio na kierownicy, ale na tym się kończy.
Kierownica w kształcie motyla!
Kierownica w bolidzie R27 ma niewiele wspólnego z jej odpowiednikiem w Renault Modus – nie tylko dlatego, że nie jest okrągła. „Kierownica” pojazdu F1 przypomina raczej kształtem motyla – usunięto górny i dolny łuk w celu lepszego wykorzystania przestrzeni.
Wszystkie elementy kokpitu F1 są dostosowane do indywidualnych potrzeb kierowcy – lepiej czuć się wygodnie, jeżeli jest się narażonym na nieustające przeciążenia przez kilka godzin w niedzielne popołudnie – a kierownica, jakkolwiek dość skomplikowana, jest zaprojektowana w celu poprawy warunków środowiska roboczego.
Wizualnie kierownica przypomina coś, czego można oczekiwać w wojskowych odrzutowcach – elektroniczną mieszankę przycisków, zegarów i pokręteł z cyfrowym wyświetlaczem na pulpicie. Za środkową częścią znajdują się dwie dźwignie – po prawej stronie do włączania wyższego biegu, oraz po lewej do włączania niższego.
Dostępne wyposażenie oraz jego lokalizacja różnią się w zależności od zespołu, a zatem kierowcy muszą przejść kurs przypominający, jeżeli przechodzą do innego teamu. Większość z nich uważa, że szybka obsługa przycisków staje się ich drugą naturą – z pewnością pomocna jest przynależność do pokolenia PlayStation.
Co kryje kierownica bolidu?
Podstawowe funkcje dowolnego rodzaju kierownicy obejmują urządzenia służące do regulowania różnych parametrów silnika i nadwozia (np. kontrola trakcji lub mapowanie silnika), przewijane menu umożliwiające kierowcy dostęp do różnych informacji (czas okrążenia, temperatura wody i oleju itp.) oraz przełączniki, które aktywują wyposażenie pomocnicze, takie jak ogranicznik prędkości wjazdu do boksu, łączność radiową pomiędzy pojazdem i boksem oraz, jeżeli czas pozwala, butelkę na napoje. Kierowcy są bardzo mocno przypięci do swojego środowiska roboczego i muszą patrzeć prosto przed siebie, a nie w dół na własne kolana, a zatem powinni się dobrze zaznajomić z położeniem różnych przycisków… zwłaszcza, że poruszają się one wraz z obrotem kierownicy – a to stanowi znaczną część każdego okrążenia.
Do niedawna jedyną formą komunikacji pomiędzy zespołem serwisowym oraz bolidem była szkolna tablica z prostymi informacjami, takimi jak miejsce w wyścigu lub liczba okrążeń do końca wyścigu. Teraz po uruchomieniu przełącznika na kierownicy możliwa jest komunikacja w obie strony.
Jedyny minus? Kierowca jest najmniej zaabsorbowany – i najwygodniej mu prowadzić rozmowę – gdy znajduje się na prostej i silniki wyją przy 19.000 obrotów, a wówczas słabo słychać po obydwu stronach. Dla lepszej słyszalności najlepiej rozmawiać przy niższych obrotach… Jest to kolejne zadanie do wykonania dla kierowców, gdy manewrują na wolniejszych i trudniejszych technicznie odcinkach toru.
Informacje dotyczące F1 są przekazywane przez ING, wiodącego globalnego dostawcy usług bankowych, ubezpieczeniowych i asset management. Więcej informacji znajdziesz na stronie rel="nofollow">www.f1.ing.pl.www.f1.ing.pl.