Trwa ładowanie...
18-12-2008 10:35

Kubica: domagam się najmocniejszego bolidu

Kubica: domagam się najmocniejszego boliduŹródło: AFP
d1n48ni
d1n48ni

- Analizujemy co jest lepsze i w jakim kierunku powinny pójść prace rozwojowe. Domagam się najmocniejszego i najszybszego samochodu na pierwszy wyścig - powiedział Robert Kubica.

- Robert, w ubiegłym tygodniu testowałeś samochód bez KERS i z tym systemem. Jaka była różnica?

- No cóż, myślę, że jest trochę za wcześnie, żeby dokładnie stwierdzić, jaka jest różnica, ponieważ KERS znajduje się we wczesnej fazie rozwoju, choć włożyliśmy już dużo pracy w ten system. Ciągle niemal nie da się wyjaśnić różnicy w zachowaniu samochodu z KERS i bez tego systemu. Z mojego punktu widzenia, ponieważ jestem wysokim i ciężkim kierowcą, to tak naprawdę nie jest pozytywne, gdyż waga KERS w znacznym stopniu wpływa na samochód, szczególnie jeżeli chodzi o rozkład ciężaru, a zatem w dużym stopniu ogranicza mnie.

- Odezwały się głosy wzywające do rezygnacji z KERS lub wprowadzenia systemu później, kiedy bezpieczeństwo tego rozwiązania będzie już sprawdzone. Co o tym sądzisz?

- Jak wszyscy wiedzą, mieliśmy wypadek, w którym uczestniczył jeden z mechaników, ale mówiąc szczerze, nie znam zbyt wielu szczegółów. Co do czynnika bezpieczeństwa, nie zagłębiałem się w ten temat, lecz oczywiście, dziwnie się czujesz widząc wszystkich mechaników w ochronnych rękawicach. Wszystko co wiąże się z KERS, zwraca dużą uwagę. Mój punkt widzenia jest taki, że bezpieczeństwo powinno być najważniejsze i trzeba zrobić wszystko, żeby zminimalizować ryzyko wypadków.

- Niektóre teamy mogą nie wprowadzić KERS w następnym sezonie. Co oznaczałaby utrata KERS dla prac rozwojowych nad F1.09?

- Nie wiem. W ostatnich tygodniach byliśmy świadkami paru zaskakujących rzeczy w temacie regulaminów i ograniczeń. Wycofanie się Hondy i limit testów stanowiły bezpośredni efekt sytuacji ekonomicznej na świecie. To stworzy dla każdego zupełnie nową rzeczywistość. Z pewnością będziemy również jeździć bez KERS. Analizujemy co jest lepsze i w jakim kierunku powinny pójść prace rozwojowe. Domagam się najmocniejszego i najszybszego samochodu na pierwszy wyścig. Wolałbym jeździć bez KERS, ponieważ z tym systemem moje szanse maleją.

d1n48ni

- Co macie nowego w samochodzie podczas testów w Jerez w tym tygodniu? Sprawdzacie jakieś nowe części, czy tylko zbieracie dane?

- No cóż, testy są dość trudne z powodu sytuacji z oponami. Za każdym razem gdy zakładamy nowe opony, czasy pogarszają się o jakieś 2 sekundy lub nawet więcej. Dopiero po kilku okrążeniach sytuacja wraca do normy. Ponownie jeżdżę z KERS, aby zebrać więcej danych i ustalić set-up. Potem wracamy do domu - i w styczniu znowu rozpoczynamy pracę.

- W ubiegłym tygodniu wyrażono zgodę na dramatyczny program oszczędnościowy. Co o tym sądzisz jako kierowca? Poza tym, że wysokie pensje należą już do przeszłości.

- Wszystko wydarzyło się bardzo szybko, więc musimy się przyzwyczaić do nowej sytuacji. Nastąpiło dramatyczne ograniczenie testów - w rzeczywistości nie będzie testów pomiędzy wyścigami - a zatem mamy dość trudną sytuację dla wszystkich pracowników zespołów testowych i oczywiście wpłynie to również na kierowców.

- Czy ten nowy zakaz testów w sezonie oznacza, że jeżeli w zimie popełnicie błędy, nie będzie dużych szans na poprawę sytuacji?

- Może tak być, a zatem bardzo ważne, żeby właściwie rozpocząć sezon. Przy tych wszystkich nowych przepisach, które wchodzą w następnym sezonie, było istotne, żeby wcześnie rozpocząć przygotowania. Przewiduję, że praca inżynierów i projektantów w fabrykach stanie się teraz jeszcze ważniejsza. Do tej pory zawsze mieliśmy możliwość przetestowania rozwiązania przed użyciem go w wyścigu, a teraz wzrośnie rola prac symulacyjnych i badań w tunelu aerodynamicznym. Tam musimy się upewnić, że nowe części dadzą nam oczekiwane rezultaty.

- Czasy, które uzyskiwaliście z Nickiem Heidfeldem w ubiegłym tygodniu, były zaskakująco kiepskie. Czy to mogło wynikać z faktu, że używaliście więcej części w wersji 2009 niż pozostałe teamy?

- Bardzo trudno na to odpowiedzieć, bo tak naprawdę nigdy nie wiesz, czego używają inne zespoły. Nie wiemy dokładnie, w którym miejscu jesteśmy. Jeździmy po to, żeby zdobyć więcej informacji na temat samochodu, KERS, opon. Otrzymamy jaśniejszy obraz, kiedy wszystkie teamy będą używać samochodów w specyfikacji 2009.

d1n48ni

- Czy zakaz testów w trakcie sezonu może zapewnić przewagę BMW Sauberowi?

- Może, ale nie jest to pewne. Na pewno nie jest źle, że jeździmy już z dużą liczbą części w specyfikacji 2009, na przykład skrzydłami, choć nie są to w stu procentach takie skrzydła, jakie założymy w przyszłorocznym samochodzie. Będą jednak bardzo podobne.

- Wielu komentuje, że przejściowa wersja BMW Saubera nie jest zbyt piękna.

- To ci, którzy widzieli nasze skrzydła w Barcelonie. Z punktu widzenia kierowcy nie ma to znaczenia, bo nie widzisz skrzydeł. Oczywiście, jeżeli jedziesz za innym samochodem, wygląda to trochę dziwnie. Obecnie jeżdżą samochody w wersjach 2008 i 2009. Tylko my i McLaren stosujemy nowe przednie skrzydło, ale jeżeli wszyscy zaczną go używać, to ludzie się przyzwyczają.

_ Sport _

d1n48ni
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1n48ni
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj