Kto odpowiada za wypadki młodych kierowców?
*Zgodnie ze statystykami, najczęściej wypadki powodują kierowcy, którzy mają prawo jazdy krócej niż 12 miesięcy. Dodatkowo przerażający jest fakt, że aż 84 procent młodych kierowców bardzo wysoko ocenia swoje umiejętności. *
Statystyki Komendy Głównej Policji wydają się nie pozostawiać wątpliwości: młodzi kierowcy – mający od 18 do 24 lat, którzy niedawno zrobili prawko, spowodowali w 2015 roku aż 20,4 proc. wszystkich wypadków powstałych z winy kierujących. Kierowcy poniżej 25. roku życia trzykrotnie częściej powodują wypadki niż użytkownicy dróg mający więcej niż 25 lat.
Jeden z wniosków nasuwających się po zapoznaniu z tymi danymi jest taki, że za wszystko winić można niedoświadczenie i brawurę. Jednak bliższe przyjrzenie się problemowi uświadamia nam, że przyczyna nie jest jednoznaczna, zaś rozwiązanie – nie takie oczywiste.
Dla młodych kierowców nie ma usprawiedliwienia?
- W pierwszych miesiącach po zdaniu egzaminu na prawo jazdy młodzi kierowcy poruszają się po drogach ze wzmożoną ostrożnością, a łamanie przez nich przepisów wynika raczej z braku doświadczenia i nie jest celowe. Problemy pojawiają się w momencie, w którym zaczynają nabierać pewności siebie. Wtedy zaczyna się najbardziej niebezpieczny okres w ich karierze za kółkiem – mówi Anna Gancarz-Luboń z firmy Goodyear.
Potwierdzają to badania przeprowadzone przez tę firmę, według których aż 72 proc. rodziców popiera montaż tak zwanych czarnych skrzynek w samochodach użytkowanych przez ich dzieci. Co czwarty rodzic nie czuje się bezpiecznie, gdy jego dziecko siada za kierownicą. Tymczasem okazuje się, że pierwsze nawyki dotyczące jazdy samochodem wynosimy właśnie z domu. Czym skorupka za młodu…
Rodzic na wzór
Badania australijskiej organizacji Transport Accident Commission dowodzą, że wpływ na zachowanie młodych kierowców mają przede wszystkim rodzice – ich styl jazdy jest bowiem wzorem dla dzieci już od najmłodszych lat. Pierwsze „lekcje nauki jazdy” odbywają się na długo przed oficjalnym kursem przygotowującym do egzaminu. W Polsce potwierdzają to wyniki ankiety przeprowadzonej wśród śląskich licealistów. Dowiodły one, że rodzice są w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego autorytetem. To oni modelują zachowania swoich dzieci – aż 91 proc. zapytanych licealistów uważa, że ich rodzice są dobrymi kierowcami (dane śląskiej policji).
Czy młodzi chcą być bezpieczni?
Badania przeprowadzone przez śląską policję pokazały również, że młodzi ludzie chcą przestrzegać przepisów, ale równocześnie mają wysoką skłonność do podejmowania ryzyka. Ponad 40 proc. respondentów uważa, że dzięki ryzykownym zachowaniom można się wiele nauczyć, natomiast aż 35 proc. młodych ludzi jest zdania, że największym problemem na drodze są kierowcy jeżdżący zbyt wolno.
JT, WP Moto
Źródło: Goodyear