Kto czym jeździ?
Polacy kupują głównie samochody małe. Polskie firmy najczęściej decydują się na auta klasy średniej. Największą popularnością cieszą się przy tym Skody, Ople, Fiaty i Toyoty.
Wśród nowych samochodów osobowych rejestrowanych w pierwszym kwartale bieżącego roku przez osoby prywatne przeważały pojazdy małe (Skoda Fabia, Fiat Panda, Toyota Yaris)
, które stanowiły aż 41,8 proc. Dalsze miejsca przypadły w udziale klasie niższej średniej (Opel Astra, Toyota Corolla, Honda Civic)
z 27,0 proc. udziałem oraz klasie wyższej średniej (Skoda Octavia, Toyota Avensis, Ford Mondeo)
– 11,1 proc.
- Klienci indywidualni wybierają auta mniejsze, bo są one tańsze. Stosunek zarobków do cen samochodów nadal jest w naszym kraju niekorzystny, więc taka sytuacja nie powinna dziwić – mówi Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.
Największą dynamikę wzrostu uzyskał segment dużych oraz małych aut terenowych (odpowiednio o 67,8 proc. i 51 proc.), a także pojazdów supersportowych (+59 proc.). To efekt z jednej strony mody na tego rodzaju pojazdy, a z drugiej bogacenia się części społeczeństwa. W przypadku najpopularniejszego w zestawieniu segmentu aut małych liczba nowych użytkowników zwiększyła się o prawie 32 proc.
W przypadku aut osobowych rejestrowanych na firmy liczba rejestracji w poszczególnych segmentach rozkłada się bardziej stabilnie. Pierwsze miejsce zajmuje klasa niższa średnia (27 proc.), drugie wyższa średnia (23,8 proc.), a trzecie samochody małe (23,6 proc.).
- Firmy korzystają z pewnych ulg np. możliwości odliczania VAT-u przy zakupie niektórych pojazdów czy zniżek związanych z nabyciem większej ilości samochodów. Mogą w związku z tym pozwolić sobie na droższe auta – wyjaśnia Wojciech Drzewiecki.
W porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego najwięcej nowych użytkowników zyskały auta supersportowe (+174 proc.) i vany (+100 proc.), natomiast najpopularniejszy segment aut klasy niższej średniej zanotował wzrost o 19 proc.
Biorąc pod uwagę poszczególne modele, zarówno w rankingu rejestracji na osoby prywatne jak i na firmy przoduje Skoda Fabia. Rozbieżności następujące na dalszych miejscach związane są częściowo z przynależnością do segmentu (przedsiębiorstwa, jak wspomnieliśmy, chętniej wybierają auta większe) oraz ofertą wersji z silnikami wysokoprężnymi. Firmy, które częściej decydują się na zakup diesli, szukają samochodów, które dostępne są z różnymi tego typu jednostkami napędowymi.
Rekordowy wzrost liczby rejestracji w przypadku klientów indywidualnych w uzyskał VW Polo, który prawie podwoił wynik z ubiegłego roku (+96,8 proc.). Dużą dynamikę popytu zanotowały też Chevrolet Lacetti (+91,1 proc.), Fiat Grande Punto (+78,2 proc.) oraz VW Golf (+70,8 proc.). Na uwagę zasługuje również rezultat nowych - Peugeota 207 oraz Kii Cee'd, których zarejestrowano odpowiednio 1 042 i 649 egzemplarzy.
Pod względem dynamiki wzrostu liczby rejestracji na firmy w pierwszym kwartale przodują Toyota Yaris (+176,3 proc.) oraz Volkswagen Caddy (+145,5 proc.).
Źródło: Samar
Autor: Maciej Pobocha