Trwa ładowanie...

Królowa polskiego driftu

Share
Królowa polskiego driftu
Źródło: Tomasz Dąbrowski
d1xtb4w

Choć drift, czyli zabawa polegająca na prowadzeniu samochodu "bokiem" od ślizgu do ślizgu, wydaje się typowo męskim zajęciem, w Polsce z zafascynowanymi takimi ewolucjami facetami rywalizuje kobieta. Karolina Pilarczyk to jedyna w naszym kraju posiadaczka licencji driftingowej. W tym sezonie w ogólnopolskich zawodach SSSuper Drift Cup można ją oglądać za kierownicą BMW M3 z silnikiem o mocy ponad 500 KM.

 (fot. Tomasz Dąbrowski/tdabrowski.pl)
Źródło: (fot. Tomasz Dąbrowski/tdabrowski.pl)

Skąd u delikatnie wyglądającej kobiety zainteresowanie driftem? Jak przyznaje Karolina Pilarczyk, jej fascynacja motoryzacją zaczęła się już w wieku 13 lat, gdy po raz pierwszy samodzielnie usiadła za kierownicą samochodu. Po zdobyciu prawa jazdy, warszawianka postanowiła rozwijać swoje umiejętności w szkole jazdy na Bemowie, gdzie nauczyła się technik pozwalających na kontrolę nad samochodem w trudnych sytuacjach i podstaw jazdy wyczynowej.

d1xtb4w

Znajomość z Ryszardem Pluchą, byłym kierowcą rajdowym, zaowocowała decyzją o pierwszych przeróbkach w samochodzie i startach w zawodach Konkursowej Jazdy Samochodowej. By z KJS-ów przenieść się do rajdów, potrzebna jest spora gotówka. Jej brak zadecydował o tym, że Karolina Pilarczyk wkroczyła w świat driftu. Z czasem zawodniczka zmieniła radykalnie stuningowanego Daewoo Lanosa na BMW 3 E28, a później BMW M3 E36.

 (fot. Tomasz Dąbrowski/tdabrowski.pl)
Źródło: (fot. Tomasz Dąbrowski/tdabrowski.pl)

Seryjny silnik o pojemności 3.2 l i mocy 317 KM wkrótce okazał się jednak niewystarczający. Został on więc zastąpiony potężną jednostką o pojemności 7.0 l, pochodzącą wprost z Chevroleta Corvette. Silnik w M3 osiąga moc co najmniej 505 KM i moment obrotowy, równy 640 Nm. Na tym jednak nie skończył się tuning fabrycznego BMW. Pod kątem driftingu zmodyfikowane zostało sprzęgło, zawieszenie, wydech i hamulce. W kabinie z oryginalnego wyposażenia pozostała tylko deska rozdzielcza, ale samochód zyskał klatkę bezpieczeństwa i sportowe, kubełkowe fotele.

W takim aucie na torze można zdziałać wiele i Karolina Pilarczyk zapowiada ostrą walkę podczas tegorocznych zawodów SSSuper Drift Cup.

 (fot. Tomasz Dąbrowski/tdabrowski.pl)
Źródło: (fot. Tomasz Dąbrowski/tdabrowski.pl)

"Za nami już pierwsza impreza na płycie lotniska w Bemowie, na którą zgłosiła się rekordowa liczba uczestników, aż 120" - mówi "Karola". Swój start może zaliczyć start do bardzo udanych, choć, jak to w sporcie motorowym bywa i tym razem nie obyło się bez kłopotów. Jak powiedziała drifterka: "Zaledwie tydzień przed zawodami silnik M3 wybuchł podczas wizyty na hamowni. W roli serca samochodu debiutował zakupiony na kilka dni przed startem, a montowany do ostatniej chwili motor LS2 (również z Corvette), dysponujący mocą o sto koni mechanicznych mniejszą, ale nadal pozostającą w czołówce polskiej sceny driftingowej pod względem osiągów".

d1xtb4w

Królowa polskiego driftu nie miała czasu na wyczucie auta po zmianie silnika. "Pierwsze dwa przejazdy były koszmarem. Auto zachowywało się szalenie nadsterownie i ciężko było utrzymać je w poślizgu" - wspomina Karolina.

 (fot. Tomasz Dąbrowski/tdabrowski.pl)
Źródło: (fot. Tomasz Dąbrowski/tdabrowski.pl)

"W parku maszyn dokonaliśmy jednak korekty zawieszenia i po wjechaniu na tor od nowa zakochałam się w aucie. Niestety, podczas kolejnej wizyty w strefie serwisowej zabrakło czasu na zmianę opon i podczas rundy kwalifikacyjnej samochód zachowywał się jak na lodzie". Mimo to odnotowano bardzo efektowny i dobry technicznie przejazd. Ze względu na przegrzewający się silnik, trzeba było jednak podjąć "męską" decyzję o wycofaniu się z zawodów i pozostawieniu samochodu w warsztacie.

Kolejne eliminacje w połowie maja odbędą się w Lublinie. Na trasie driftingowych zawodów w tym roku jest jeszcze Zabrze, Kołobrzeg, Ełk i Poznań. Czy zasiadający za kierownicami swoich samochodów zawodnicy mają się czego obawiać? Z pewnością. Karolina Pilarczyk już wiele razy udowodniła, że stać ją na wiele. Zwyciężała już w wyścigu na 1/4 mili w Rykach i Starachowicach oraz w Pucharze Fiat Auto Poland dziennikarek.

Jak jeździ królowa polskiego driftu? Zobacz Karolinę i jej samochód w akcji!

tb/mw/mw

d1xtb4w

Podziel się opinią

Share
d1xtb4w
d1xtb4w
Więcej tematów