Trwa ładowanie...
wiadomości
10-03-2008 16:22

Krok na drodze do zerowej emisji spalin

Krok na drodze do zerowej emisji spalin
d3xvvwh
d3xvvwh

Na największych targach motoryzacyjnych, takich jak Frankfurt, Paryż czy Genewa, firma General Motors tradycyjnie prezentuje przyszłość indywidualnego transportu na specjalnym stanowisku. Uwagę uczestników Forum GM na targach Geneva Motor Show 2008 przykuwa pojazd GM HydroGen4, który wykorzystuje czwartą generację ogniw paliwowych firmy GM.

GM HydroGen4 to europejska wersja wyposażonego w ogniwa paliwowe modelu Chevrolet Equinox - prototypu zbliżonego do popularnego, produkowanego seryjnie pojazdu z segmentu CUV (Crossover Utility Vehicle). Pierwsze prototypy z ogniwami paliwowymi poddawane są właśnie próbom na drogach w USA w ramach szeroko zakrojonego testu rynkowego firmy GM nazywanego „Project Driveway”. Pojazdy zostały wypożyczone klientom, aby firma GM mogła uzyskać dane i opinie na temat wszelkich aspektów związanych z ich prowadzeniem i tankowaniem wodoru w rzeczywistych warunkach użytkowania.

Także w Europie, w celu zdobycia podobnego doświadczenia w lokalnych warunkach, planuje się w 2008 roku przekazanie 10 pojazdów HydroGen4 do programu demonstracyjnego Clean Energy Partnership (CEP), który ma odbywać się w Berlinie. W drugiej fazie programu CEP różni kierowcy o odmiennych sposobach prowadzenia będą używać pojazdów HydroGen4 napędzanych ogniwami paliwowymi zamiast własnych konwencjonalnych samochodów, aby sprawdzić przydatność prototypów w codziennej eksploatacji.

d3xvvwh

Stos ogniwa paliwowego w modelu HydroGen4 składa się z 440 połączonych szeregowo ogniw. Cały układ ogniw wytwarza moc elektryczną o wartości 93 kW. Napęd zapewnia elektryczny silnik synchroniczny o mocy 73 kW/100 KM, który pozwala rozpędzić pojazd od 0 do 100 km/h w ciągu 12 sekund. Pojazd ma napęd na przednie koła i osiąga maksymalną prędkość około 160 km/h.

Układ magazynowania wodoru w modelu HydroGen4 składa się z trzech zbiorników wykonanych z kompozytów z włókna węglowego mogących pomieścić 4,2 kg wodoru pod ciśnieniem 700 barów. Taki zapas wodoru wystarcza do przejechania nawet 320 kilometrów.

„Napęd za pomocą wodorowych ogniw paliwowych podkreśla zaangażowanie firmy GM w debatę nad ochroną środowiska i wykluczenie z niej samochodów jako źródła zanieczyszczeń, a także w zmniejszenie naszej zależności od ropy naftowej - powiedział Carl-Peter Forster, prezes firmy GM Europe. „Model HydroGen4 jest napędzany przez najbardziej zaawansowany układ ogniw paliwowych firmy GM i stanowi ważny krok na drodze do osiągnięcia zerowej emisji spalin i najbardziej konkurencyjnej technologii ogniw paliwowych w branży motoryzacyjnej. Model HydroGen4 w porównaniu do swoich poprzedników stanowi zauważalny postęp w zakresie codziennej przydatności, dynamiki i trwałości. Ponadto oferuje komfort i bezpieczeństwo znane z seryjnie produkowanych pojazdów”.

d3xvvwh
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3xvvwh
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj