Kraków podpisał umowę z PESĄ na zakup 36 tramwajów
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie (MPK) podpisało w czwartek umowę z bydgoską firmą PESA na dostawę 36 niskopodłogowych tramwajów. Wartość kontraktu, który ma zostać zrealizowany do września przyszłego roku, wynosi 291 mln zł netto.
"Cieszymy się, że nasz przetarg wygrała polska firma z wielkim doświadczeniem, której pojazdy wożą pasażerów w wielu miastach Europy" - podkreślił po podpisaniu umowy prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.
Przypomniał, że inwestycja uzyskała unijne dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w wysokości 171,8 mln zł, co stanowi 59 proc. kosztów. "Liczymy, że to dofinansowanie jeszcze ulegnie zwiększeniu" - dodał prezydent.
Jak zaznaczył prezes krakowskiego MPK Rafał Świerczyński, projekt związany z zakupem nowego taboru tramwajowego ma trzy podstawowe cele: komfort, bezpieczeństwo i ekologię. Przewoźnik chce, by dostawy tramwajów rozpoczęły się w połowie przyszłego roku i zakończyły we wrześniu.
Krakowskie MPK zamawia 36 niskopodłogowych, przegubowych wagonów tramwajowych o długości prawie 43 m. Wszystkie będą wyposażone w klimatyzację, monitoring, nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz automaty biletowe, w których za bilet można będzie zapłacić zarówno monetami, jak i kartą zbliżeniową.
Według prezesa firmy PESA Tomasza Zaboklickiego na potrzeby stolicy Małopolski wyprodukowany zostanie nowy tramwaj o nazwie "Krakowiak". Zastosowane w nim rozwiązania korzystają z doświadczeń spółki zebranych w czasie produkcji poprzednich trzech generacji pojazdów oraz oczekiwań Krakowa.
"To pojazd wyraźnie dedykowany dla Krakowa, spełniający specyficzne wymagania tego miasta, związane np. z wąskimi łukami torów" - zaznaczył prezes.
Zakup nowych pojazdów umożliwi wycofanie starych wagonów tramwajowych 105Na. Nowe tramwaje zostaną skierowane na najbardziej obciążone linie, w tym linię nr 4, łączącą Wzgórza Krzesławickie w Nowej Hucie z Bronowicami Małymi.
W ramach inwestycji finansowanej ze środków unijnych kupiono także 40 automatów biletowych, z których 20 zostało już zamontowanych.
Przedstawiciele MPK podkreślają, że planowane jest kolejne przedsięwzięcie, na które przewoźnik chce pozyskać środki z nowej perspektywy UE 2014-2020. Będzie to zakup 36 tramwajów o długości ok. 32 m oraz 10 autobusów elektrycznych, a także modernizacja zajezdni Nowa Huta.
Pozwoli to na wycofanie z ruchu kolejnych wysokopodłogowych tramwajów. Dzięki temu za kilka lat w Krakowie wagony niskopodłogowe będą stanowić ok. 90 proc. floty tramwajowej.
Do tej pory przetargi na dostawy nowych tramwajów dla Krakowa wygrywała niemiecka firma Bombardier Transportation. Od 2000 roku dostarczyła ona 74 niskopodłogowe pojazdy. W sumie krakowski przewoźnik podsiada ponad 260 tramwajów, z czego niemal połowa to pojazdy z obniżoną podłogą.