Władze Krakowa planują uruchomić wypożyczalnię samochodów elektrycznych. W mieście miałoby pojawić się co najmniej 100 tego typu pojazdów w trzech klasach i 70 terminali do ich wypożyczeń i zwrotów. Termin uruchomienia usługi nie jest na razie znany.
W poniedziałek gmina Kraków ogłosiła chęć przeprowadzenia dialogu technicznego i konsultacji w tej sprawie. Po zasięgnięciu opinii ekspertów rozpocznie się postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego. Szacowany termin realizacji projektu zostanie podany po 30 czerwca tego roku.
Zgodnie z planami w przyszłości w Krakowie będzie zlokalizowanych nawet 70 terminali z pojazdami na prąd, z czego maksymalnie 40 w centrum miasta wewnątrz II obwodnicy a poza nią kolejnych 30 stacji. Obsługiwać mają one co najmniej 100 samochodów w trzech klasach: 35 samochodów miejskich, dwuosobowych, 50 samochodów miejskich klasy A i 15 małych samochodów dostawczych.
Terminale mają zapewnić mieszkańcom możliwość samodzielnego wypożyczenia i zwrotu samochodu elektrycznego. Będą się one znajdować w specjalnie oznakowanych miejscach w pobliżu komunikacji zbiorowej, stacji wypożyczalni miejskich rowerów, parkingów oraz w obszarach charakteryzujących się znacznym deficytem miejsc postojowych.
Każdy punkt bazowy ma mieć od dwóch do pięciu znakowanych miejsc postojowych i zostanie wyposażony w terminal dający możliwość jednoczesnego ładowania minimum trzech pojazdów.
Zwrot aut odbywać się będzie w tym samym lub dowolnie wybranym miejscu, wyposażonym w terminal. Możliwe będzie również pozostawienie samochodu na dowolnym parkingu lub w wyznaczonym miejscu parkingowym, w przypadku gdy poziom baterii umożliwi przejechanie kolejnemu użytkownikowi minimum 50 km.
Zgodnie z planami wypożyczalnia aut elektrycznych ma stanowić uzupełnienie funkcjonującej na terenie Krakowa komunikacji zbiorowej oraz miejskiej wypożyczalni rowerów. Pojazdy będą mogły poruszać się po bus pasach, strefie ograniczonego ruchu z wyłączeniem ulic w ścisłym centrum (wewnątrz I obwodnicy), zatrzymywać się w strefie bezpłatnego parkowania, a także za darmo korzystać z miejskich parkingów.
Carsharing funkcjonuje w wielu europejskich miastach w takich krajach jak np. Niemcy, Szwecja, czy Francja. W Polsce najbardziej zaawansowane przygotowania do uruchomienia miejskiej wypożyczalni ekologicznych samochodów są w Warszawie. Według zapowiedzi tamtejszego Zarządu Transportu Miejskiego system mógłby ruszyć jeszcze w tym roku. Na początku mieszkańcy stolicy mieliby do wyboru 500 samochodów niskoemisyjnych.