Kraków/ Od soboty czynny wyremontowany dworzec autobusowy
Od północy w sobotę pasażerowie będą mogli korzystać z wyremontowanej, górnej płyty dworca autobusowego w Krakowie. Prace budowlane - trwające od marca tego roku - były uciążliwe dla podróżnych.
"Cieszymy się, że w wakacje pasażerowie będą już obsługiwani w komfortowych warunkach na wyremontowanej górnej płycie dworca i nie będziemy musieli korzystać z tymczasowych stanowisk na ulicy Wita Stwosza" - poinformował PAP w czwartek Marcin Fall, członek zarządu Małopolskich Dworców Autobusowych (MDA).
Od marca blisko połowa autobusów odjeżdżała z tymczasowych przystanków przy ul. Wita Stwosza, które były oddalone o kilkaset metrów od budynku dworca.
Jak zaznaczył przedstawiciel MDA, od soboty stanowiska te będą likwidowane, a teren po nich przywracany do pierwotnego stanu.
Remont płyty górnej krakowskiego dworca nakazał nadzór budowlany, powodem był jej zły stan techniczny. W ramach prac wymieniono całą nawierzchnię, naprawiono izolację wodną i infrastrukturę związaną z odprowadzaniem wody, a także poprawiono bezpieczeństwo pasażerów poprzez montaż barierek czy lepsze oznakowane przejść dla pieszych. Przygotowano też płytę do dobudowania nowej jej części. Wartość prac wyniosła około 2 mln zł.
Według Falla krakowski dworzec odprawia ok. 1,2 tys. autobusów na dobę, co już przekracza jego możliwości techniczne. Dysponuje ponad 30 zadaszonymi stanowiskami dla autobusów na dwóch poziomach.
Przedstawiciel spółki, zarządzającej dworcem, zapowiedział, że ukończone prace pozwolą na to, by zaplanowana rozbudowa górnej płyty odbywała się bez wpływu na komfort i bezpieczeństwo pasażerów.
Zgodnie z planami inwestycja rozpocznie się w tym roku i zakończy pod koniec 2016 r. W jej ramach od strony tunelu "Magda" wzdłuż torów kolejowych dobudowana zostanie nowa płyta górna, która pomieści siedem stanowisk dla autobusów. Dzięki temu przepustowość dworca zwiększy się o około 20 proc.
Krakowski dworzec autobusowy wybudowano pod koniec 2005 roku po wschodniej stronie Dworca Głównego PKP i stanowi część Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego. W jego skład wchodzi budynek dworcowy z kasami i poczekalniami, ponad 30 zadaszonych stanowisk dla autobusów o zasięgu regionalnym, międzyregionalnym i międzynarodowym, a także przystanki dla komunikacji miejskiej. Obiekt ma prawie 10 tys. m kw. powierzchni.