Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie (MPK) ogłosiło przetarg na zakup 12 przegubowych autobusów z napędem hybrydowym. W ostatnim czasie przewoźnik wybrał dostawcę czterech innych ekologicznych pojazdów - o napędzie elektrycznym.
Jak poinformował w czwartek rzecznik MPK Marek Gancarczyk, obecnie krakowski przewoźnik chce kupić 12 pojazdów przegubowych o długości ok. 18 metrów z napędem hybrydowym (z silnikiem spalinowym spełniającym normy emisji Euro 6 oraz silnikiem elektrycznym). Autobusy mają zostać dostarczone w siedem miesięcy po podpisaniu umowy ze zwycięzcą przetargu.
Obecny przetarg to kolejny zakup ekologicznych pojazdów do obsługi przewozów zbiorowych w Krakowie. W październiku MPK wybrało cztery autobusy elektryczne wyprodukowane przez polską firmę Solaris Bus&Coach SA. Zostaną one skierowane do obsługi linii przebiegających przez centrum miasta.
Jak przypomniał Gancarczyk, MPK realizuje program, w ramach którego kupi w sumie 107 autobusów oraz 12 stacjonarnych automatów do sprzedaży biletów w systemie Krakowskiej Karty Miejskiej. Wymiana taboru ma zwiększyć udział niskoemisyjnego transportu zbiorowego na obszarze całej aglomeracji krakowskiej.
Inwestycja jest finansowana ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Małopolskiego na latach 2014-2020 (Zintegrowane Inwestycje Terytorialne).
Poprzednie dwa przetargi dotyczyły zakupu 60 autobusów standardowych o długości ok. 12 m oraz 15 autobusów typu midi o długości ok. 8,5 m. Każdy z tych pojazdów będzie wyposażony w ekologiczny silnik, spełniający normy emisji spalin Euro-6.
Wśród autobusów, które MPK SA zamierza zamówić jest jeszcze 20 autobusów elektrycznych wraz z systemem ładowania (w tym 3 przegubowe o długości ok. 18 m oraz 17 standardowych o długości ok. 12 m).
Cały projekt ma się zakończyć w 2017 r. Wszystkie zamówione przez MPK SA pojazdy będą posiadały rozwiązania techniczne ułatwiające korzystanie z komunikacji miejskiej osobom starszym i niepełnosprawnym (m.in. niska podłoga, system informacji pasażerskiej) oraz będą wyposażone w mobilne automaty biletowe.
Obecnie miejską komunikację w Krakowie obsługują dwaj przewoźnicy: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne oraz Mobilis. Ich autobusy pokonują rocznie ok. 36 mln kilometrów.