Kraków/ Cztery oferty w przetargu na 50 nowych tramwajów
Cztery oferty wpłynęły w przetargu ogłoszonym przez krakowskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) na dostawę nowych 50 niskopodłogowych tramwajów. Zaoferowane ceny wahają się od prawie 7 mln zł do blisko 8,6 mln zł netto za sztukę.
W poniedziałek krakowski przewoźnik otworzył oferty złożone przez: firmę PESA Bydgoszcz SA z ceną za jeden wagon o nazwie 2016N Krakowiak II wynoszącą 6,950 mln zł netto, konsorcjum Stadler Polska i Solaris Bus&Coach z ceną za jeden wagon o nazwie Tramino Kraków przekraczającą 7,270 mln zł netto, spółkę Skoda Transportation z ceną za jeden wagon o nazwie ForCity Kraków wynoszącą 8,290 mln zł netto, a także firmę Newag SA z ceną za jeden wagon o nazwie 138N - 8,595 mln zł.
Jak podkreśla miejski przewoźnik, w prowadzonym postępowaniu przetargowym cena będzie stanowić 40 proc. wagi wyboru oferty, a kryteria techniczne - 60 proc.
Wszystkie oferty zostaną sprawdzone oraz ocenione zgodnie z punktacją zawartą w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. Następnie, ta najkorzystniejsza będzie dalej weryfikowana.
Przetarg zakłada w pierwszym etapie dostawę 35 nowych tramwajów. Pierwsze z nich powinny się pojawić w Krakowie pod koniec 2018 roku.
Nowe tramwaje będą niskopodłogowe i będą mieć długość ponad 30 metrów. Zostaną wyposażone w klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej, monitoring, automaty biletowe, porty USB do ładowania smartfonów, oraz system liczenia pasażerów.
Dwa nowe tramwaje będą także wyposażone w innowacyjny system autonomicznej jazdy (pozostałe wagony będą miały instalację umożliwiającą zamontowanie tego systemu w przyszłości). To rozwiązanie ma umożliwić jazdę tramwajom w przypadku, gdy nie będzie możliwości korzystania z sieci trakcyjnej. Może to dotyczyć np. takich sytuacji, gdy na jakimś fragmencie trasy tramwajowej montowanie sieci trakcyjnej zamocowanej na słupach trakcyjnych okaże się trudne w realizacji lub będzie negatywnie wpływać na otoczenie (np. budynki mieszkalne). Dodatkowo to rozwiązanie może też być wykorzystane w sytuacjach awaryjnych. Umożliwi np. przejazd tramwajom, gdy zabraknie napięcia w sieci trakcyjnej.
Ostatni duży kontrakt na dostawę tramwajów krakowskie MPK zrealizowało w zeszłym roku - wtedy 36 pojazdów o długości prawie 43 m dostarczyła bydgoska Pesa. Niskopodłogowy tramwaj przygotowano specjalnie dla Krakowa. Zakup kosztował ponad 291,2 mln zł netto, z czego 80 proc. stanowiło unijne dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Wcześniej przetargi na dostawy nowych tramwajów dla Krakowa wygrywała niemiecka firma Bombardier Transportation. Od 2000 roku dostarczyła ona 74 niskopodłogowe pojazdy. W sumie krakowski przewoźnik podsiada ponad 260 tramwajów, z czego niemal połowa to pojazdy z obniżoną podłogą.