Koniec z podnoszeniem cen polis OC. Ubezpieczyciele będą walczyć o klienta ceną

Od dwóch lat ceny polis obowiązkowego ubezpieczenia OC poszybowały w górę. To był prawdziwy szok dla właścicieli aut, bo przyszło im płacić nawet o kilkaset złotych więcej. Dobre wiadomości są takie, że polisy nie będą już drożeć. A czy jest szansa, aby potaniały?

Czeka nas powrót do wojny cenowej na rynku ubezpieczeń?
Źródło zdjęć: © East News | Mariusz Grzelak
oprac.  Jakub Tujaka

Z przeprowadzonej przez ekspertów analizy podsumowującej 2017 rok wynika, że w minionych miesiącach polisy przestały wreszcie drożeć i składki są obecnie bardziej przewidywalne. Trzeba jednak pamiętać, że obowiązkowe ubezpieczenie kosztuje teraz o wiele więcej niż w 2015 czy 2016 r. Dotyczy to zarówno kierowców bezszkodowych, jak i tych z "rysami" w historii jazdy.

– To prawda, że na przestrzeni kilkunastu ostatnich miesięcy nieprzerwanie mówiło się o podwyżkach cen OC. Gwałtowny i systematyczny wzrost trwał mniej więcej 2 lata, ale w pierwszej połowie 2017 r. ceny wyraźnie wyhamowały. Jedną z przyczyn jest poprawa wyników ubezpieczycieli w segmencie ubezpieczeń komunikacyjnych OC. Ale można też powiedzieć, że podwyżki musiały się w pewnym momencie zatrzymać. Kształtowanie cen w oparciu o kryterium rentowności kłóciło się z oczekiwaniami klientów, którzy zawsze chcą kupować ochronę jak najtaniej – mówi Jakub Nowiński, członek zarządu w multiagencji Superpolisa Ubezpieczenia.

Ile obecnie kosztuje OC?

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę, że poziom podwyżek i wysokość cen zależy od miasta. W niektórych lokalizacjach OC jest na koniec 2017 r. droższe niż 12 miesięcy temu lub w połowie tego roku. Zdarza się również, co stanowi nowość w porównaniu z ostatnimi 2 latami, że polisy kosztują teraz mniej.

Jako przykładowych kierowców potraktowano 33-letniego właściciela 5-letniego opla astry, który prawo jazdy ma od 10 lat i już 7 rok opłaca OC oraz 37-latka z prawem jazdy od 15 lat, od 10 lat wykupującego OC, który jeździ 4-letnim volkswagenem golfem. Jak w ciągu mijającego roku kształtowały się ceny OC?

Na przykład w Warszawie najniższa dostępna na rynku składka dla pierwszego przykładowego kierowcy to obecnie 827 zł, czyli o 5 proc. więcej niż w grudniu 2016 i o 4 proc. więcej w porównaniu z połową 2017 r. Z kolei drugi kierowca nie kupi dziś w stolicy OC taniej niż za 878 zł – o 14 proc. drożej niż przed rokiem, ale o 10 proc. taniej niż na przełomie czerwca i lipca w tym roku.

Analizując składki w miastach wojewódzkich można dostrzec pewien trend. W wielu regionach ceny OC są dziś sporo wyższe niż w końcówce 2016 r., ale w różnych okresach mijającego roku ceny potrafiły nawet spadać. Dobrze pokazuje to przykład 37-letniego kierowcy z Bydgoszczy – w grudniu 2016 r. nie kupiłby OC za mniej niż 605 zł, w połowie 2017 r. za 869 zł, a obecnie za 701 zł.

– Niewykluczone, że niektórzy kierowcy za OC zapłacą teraz więcej niż w poprzednim roku, ale raczej nie powinni już być zaskakiwani skokowymi podwyżkami. Wiele osób płaci poza tym dzisiaj tyle samo lub nawet mniej niż jeszcze w połowie 2017 r. To najlepiej pokazuje, że nie można już jednoznacznie mówić o tendencji wzrostowej cen OC. Z drugiej strony nie należy też prognozować, że w 2018 roku ceny zaczną spadać. Od czasu do czasu mówi się co prawda o rozpoczęciu nowej wojny cenowej, ale walka o klientów przy użyciu skrajnie niskich cen wydaje się mało prawdopodobna – zauważa Jakub Nowiński.

To trzeba wiedzieć o OC

Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe dla wszystkich posiadaczy pojazdów mechanicznych i bez względu na to,jaka firma sprzedaje polisę, zawsze dostaje się taki sam zakres ochrony. Jedyne różnice pomiędzy firmami mogą dotyczyć sposobu likwidacji ewentualnej szkody, gdy korzysta się z tzw. bezpośredniej likwidacji szkód (BLS), a więc możliwości zgłoszenia się po odszkodowanie do swojego ubezpieczyciela, a nie do firmy, która chroni sprawcę wypadku.

Obecnie najskuteczniejszą metodą oszczędzenia na OC jest porównanie składek w kilku, a najlepiej kilkunastu towarzystwach, bo tylko w ten sposób można zyskać pewność, że wybrało się najkorzystniejszą cenowo ofertę.

Źródło: multiagencja Superpolisa Ubezpieczenia

Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3