Komunikacja między autami. Test wypadł dobrze
Pięć samochodów Hondy powróciło z pionierskiej trasy objazdowej, której celem było zademonstrowanie zalet inteligentnych systemów transportu ITS (Intelligent Traffic Systems), jako środków zwiększających bezpieczeństwo i redukujących zagęszczenie ruchu na drogach Europy.
Trasa zorganizowana pod nazwą „Communicating Cars” („Samochody komunikujące się ze sobą”) ma na celu stworzenie tzw. „Korytarza ITS” pomiędzy Holandią, Niemcami i Austrią na mocy umowy podpisanej pomiędzy tymi trzema państwami w 2013 roku. Celem tego bezprecedensowego, międzynarodowego projektu - angażującego przedstawicieli rządu, operatorów autostrad i całą branżę motoryzacyjną - jest stworzenie w pełni zintegrowanego, inteligentnego systemu sterowania ruchem na biegnącym przez trzy państwa odcinku 1300 kilometrów z wykorzystaniem najnowszych technologii V2X (komunikacja pomiędzy pojazdami oraz komunikacja pomiędzy pojazdem i infrastrukturą).
Pięć modeli Civic Tourer i CR-V wyposażonych w system V2X wyruszyło w poniedziałek 11 listopada z terenu targów Electronica odbywających się w Monachium i udało się w kierunku Wiednia, a następnie do Frankfurtu, demonstrując po drodze zalety najnowszej techniki przedstawicielom mediów, reprezentantom branży oraz osobom postronnym. Trasa objazdowa zakończyła się w środę 19 listopada w Helmond, gdzie Minister Transportu Drogowego Holandii wraz z innymi przedstawicielami rządu zorganizował konferencję podsumowującą dokonania w ramach tej inicjatywy, zapraszając jednocześnie do dyskusji z największymi firmami motoryzacyjnymi na temat bezpieczeństwa drogowego.
Trasa „Communicating Cars” została zainicjowana przez NSX Semiconductors, lidera w dziedzinie technologii V2X, który wyposażył auta biorące udział w projekcie w chipsety obejmujące softwarowe i hardwarowe systemy bezpieczeństwa. Jednym z partnerów projektu była również firma Siemens, która dostarczyła i zainstalowała znaki drogowe, sygnalizację świetlną oraz drogowe przeszkody wyposażone w czujniki radiowe V2X.
Celem trasy było zademonstrowanie gotowości rozwiązania V2X do wprowadzenia na rynek, przy czym organizatorzy chcieli przyspieszyć jej debiut rynkowy, prezentując społeczeństwu zalety systemu w rzeczywistych warunkach eksploatacji oraz zdobywając poparcie przedstawicieli branży motoryzacyjnej i rządu.
System bezpośredniej komunikacji z innymi pojazdami V2X oraz z inteligentną infrastrukturą ostrzega prowadzącego przed niebezpieczeństwem na drodze, niespodziewanymi utrudnieniami w ruchu, nadjeżdżającą karetką czy robotami drogowymi, jeszcze zanim te utrudnienia pojawią się w zasięgu wzroku kierowcy. Samochody z V2X otrzymują również informacje od specjalnych znaków drogowych i automatycznie rozpoznają cykl pracy sygnalizacji świetlnej przed dojazdem do skrzyżowania. Co więcej, system V2X nie wykorzystuje sieci komórkowych lub innych sieci, które mogą być niestabilne, ale standard komunikacji IEEE 802.11p, opracowany specjalnie z uwzględnieniem potrzeb branży motoryzacyjnej.
Sven Leonhardt, dyrektor departamentu ds. funkcji i technologii materiałowych przy dziale badawczo-rozwojowym Honda R&D Europe, powiedział: „Rosnąca popularność inteligentnych systemów transportu daje doskonałe podstawy do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach i wydajności ruchu. Nasze zaangażowanie w tę inicjatywę potwierdza, że technologia V2X jest już w pełni funkcjonalna. Wizja Hondy realizowana pod hasłem ‘Bezpieczeństwo dla wszystkich’ staje się rzeczywistością”.
Kurt Sievers, wiceprezes wykonawczy i dyrektor zarządzający Automotive Business NXP Germany GmbH, powiedział: „Dzięki inicjatywie ‘Communicating Cars’ możemy - po raz pierwszy w dziejach - zademonstrować bezpośrednio na drogach, iż technologia V2X jest dopracowana, niezawodna i gotowa do działania na rzecz poprawy płynności ruchu i bezpieczeństwa. Wraz z firmą Siemens oraz innymi partnerami inicjatywy ‘Communicating Cars’ chcemy wzbudzić zaufanie do tego projektu oraz zapoczątkować jego zrównoważony rozwój w celu poprawienia bezpieczeństwa na drogach”.
Umowa mająca na celu opracowanie „Korytarza ITS” pomiędzy Holandią, Niemcami i Austrią była częściowo poparta badaniami przeprowadzonymi przez Centre for Economics and Business Research (Cebr) oraz Komisję Europejską, z których wynika, że zastosowanie inteligentnych systemów transportu może każdego roku zapobiec tysiącom wypadków śmiertelnych na drogach. Systemy tego typu pomogą również zminimalizować negatywny wpływ zatorów ulicznych na środowisko naturalne, a także straty ekonomiczne z tym związane, oszacowane w Europie w 2013 na około 7,4 miliarda euro.
MAK/moto.wp.pl