Komunikacja aut z sygnalizacją drogową wchodzi w życie
Amerykański oddział Audi skomunikował samochód z sygnalizacją świetlną. Usługa startuje właśnie w Las Vegas, następnie trafi do innych miast w USA, a w dalszej perspektywie - do Europy.
Na początek w funkcję tą wyposażane będą wszystkie modele Audi A4 i Q7 produkowane na amerykański rynek od czerwca 2016 r., na których pokładzie znajduje się Audi connect. Miejskie centra zarządzania ruchem ulicznym na terenie Stanów Zjednoczonych przekazywać będą odpowiednie dane dotyczące sygnalizacji świetlnej do partnera projektu, Traffic Technology Services TTS. Tutaj będą przetwarzane i przesyłane w czasie rzeczywistym do komputera pokładowego samochodu Audi z wykorzystaniem szybkiego łącza, np. standardu 4G/LTE.
Pierwsza funkcja usługi car-to-X nazywa się "time-to-green", czyli "czas do zielonego". Kierowca widzi na kokpicie wirtualnym lub na wyświetlaczu przeziernym, czy jest w stanie dojechać z dozwoloną prędkością do kolejnego sygnalizatora na którym pali się zielone światło. Jeśli nie, sekundnik odlicza czas do kolejnej fazy zielonego światła, a kierowca może zawczasu zdjąć nogę z gazu.
Pilotażowe projekty prowadzone w Europie pokazały, że dzięki informacji o zmianie sygnalizacji, kierowcy jeżdżą bardziej przewidywalnie, co pozytywnie wpływa na płynność ruchu ulicznego. - W naszych testach, ilość samochodów, które muszą się zatrzymać podczas jazdy w ruchu ulicznym, spadła o blisko 20 proc. Pozwala to zaoszczędzić czas, a na dodatek przyniosło oszczędności w spalaniu paliwa rzędu ok. 15 proc. – mówi Michael Zweck, kierownik tego projektu.
Informację o sygnalizacji ulicznej będzie można również w przyszłości skomunikować z inteligentną nawigacją i wykorzystać ją do wdrożenia nowych koncepcji napędu. W ten sposób "zielone fale" mogą stać się elementem optymalizacji trasy wytyczanej przez nawigację. System otwiera również możliwość wykorzystania go w samochodach elektrycznych i hybrydowych. Gdy pojazd taki dojeżdżałby do czerwonych świateł, jego energia hamowania mogłaby być wykorzystana do ładowania akumulatora.
Posiadacze Audi będą mogli skorzystać z tych usług w pierwszej kolejności. W przyszłości, z wyników prac badawczych będą mogli korzystać również inni producenci.
Źródło: Wirtualna Polska
ll/Wirtualna Polska