Trwa ładowanie...
d3deswf
09-06-2006 16:34

Komfort w kabinie

d3deswf
d3deswf

Filtry samochodowe nie są bohaterami pierwszego planu technologicznej fabuły, ale bez nich motoryzacyjny spektakl zakończyłby się kompletną klapą.

Coraz więcej samochodów jest wyposażanych w filtry kabinowe. Nie bez powodu, skoro co trzeci kierowca jest alergikiem. Filtry kabinowe zapobiegają przedostawaniu się do wnętrza pojazdu pyłków kwiatów, drzew i traw, powstawaniu nieprzyjemnych zapachów, pomagają w utrzymywaniu dobrej widoczności. O jakości filtra kabinowego świadczy skuteczność w wyłapywaniu zanieczyszczeń. Szczególnie ważną jest separacja najdrobniejszych zanieczyszczeń, które mogą się dostawać bezpośrednio do płuc, omijając nasz naturalny system filtracji, jakim są... drobne włoski w nosie. Filtry o wysokiej jakości zatrzymują cząsteczki mniejsze niż 1 mikrometr (1 mikrometr = 1/1000 milimetra). Szkodliwe gazy i nieprzyjemne zapachy także nie powinny dostawać się do wnętrza samochodu.

W tunelu kurzu i gazu

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9724/filtr-1-b.jpeg',500,367) ) |
| --- | W powietrzu przedostającym się do wnętrza samochodu znajdują się sadze, kurz, pyłki i spaliny. Oprócz zwykłych filtrów pyłkowych coraz częściej stosuje się filtry z węgla aktywnego, które zatrzymują nie tylko kurz, ale także gazy.

d3deswf

Ta zabójcza dla człowieka mieszanka znajduje się w obłokach spalin, które wydobywają się z rur wydechowych samochodów. Wraz ze spalinami wdychamy pyłki powodujące katar sienny, alergie, a nawet astmę. Nie pomaga otwarte okno, albowiem wraz z dopływem świeżego powietrza zasysane są wszelkie zanieczyszczenia. W rezultacie koncentracja spalin i sadzy wewnątrz samochodu jest znacznie wyższa niż w powietrzu na zewnątrz samochodu.

Włóknina i węgiel aktywny

Jeszcze kilka lat temu filtry tzw. kombinowane przeznaczone były wyłącznie do samochodów klasy średniej lub do aut luksusowych. Obecnie te filtry oferowane są już do niemal wszystkich nowych samochodów. Filtry kombinowane składają się z filtra pyłkowego z warstwą adsorpcyjną, która zatrzymuje gazy. Adsorpcję umożliwia stosowanie węgla aktywnego, który zatrzymuje niektóre szkodliwe gazy.

W grupie filtrów kabinowych rozróżnia się filtry pyłkowe i tzw. filtry kombinowane z warstwą węgla aktywnego. Filtry pyłkowe zbudowane są ze specjalnej włókniny przejmującej kurz, sadze i pyłki prawie w stu procentach. Natomiast filtry z węglem aktywnym adsotop przejmują do 95 proc. szkodliwych gazów, między innymi ozon i tlenek węgla.

d3deswf

Podstawowym surowcem do produkcji węgla aktywnego są drobno mielone i zwęglane skorupy orzechów kokosowych. Aktywność filtra polega na tym, że węgiel adsorbuje molekuły gazu i utrzymuje je na powierzchni porów. Wydajność węgla aktywnego zależna jest od struktury porów i wielkości wewnętrznej powierzchni filtra. W jednym filtrze może znajdować się od 100 do 300 gramów węgla aktywnego. Np. węgiel aktywny w filtrze kabinowym MANN o symbolu CUK 2866 do Volkswagena Golfa ma powierzchnię równą powierzchni 23 boisk do piłki nożnej (ca. 150 tys. m2 ).

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9724/filtr-3-b.jpeg',500,400) ) |
| --- | W USA blisko 30 proc. samochodów wyposażonych jest w filtry kabinowe. W Europie prawie każdy nowy samochód ma już w filtr kabinowy, a około 30 procent filtry z węglem aktywnym. W Niemczech ponad 50 proc. nowych aut osobowych posiada filtry kabinowe z węglem aktywnym.

d3deswf

Jakość filtracji

Różnice jakościowe między filtrami powstają na etapie produkcji. Najważniejszą rolę gra medium filtracji wewnątrz obudowy filtra i w dopływie powietrza. Może nim być wielowarstwowa włóknina. Pierwsza z warstw separuje większe ziarna kurzu powyżej 5 mikrometrów, druga – o mniejszych porach separuje cząsteczki o wielkości 1 mikrometra. Filtry kombinowane mają dodatkową trzecią warstwę stabilizującą i stosowaną jako medium nośne węgla aktywnego.

Ziarna węgla aktywnego znajdujące się między drugą i trzecią warstwą chronią i umożliwiają optymalną adsorpcję.

Mniejsza utrata ciśnienia

W przeciwieństwie do silnikowej filtracji powietrza, w trakcie której silnik zasysa powietrze z wyższym podciśnieniem, przy filtrach kabinowych mamy do czynienia z bardzo dużą ilością zasysanego powietrza w stosunku do relatywnie słabego silnika dmuchawy. Stopień separacji, powierzchnia zanieczyszczeń materiału, jak i utrata ciśnienia (różnica ciśnienia między stroną, na której osadzają się zanieczyszczenia na filtrze, a stroną czystą filtra) pozostają w ściśle określonych wzajemnych relacjach. Zmiana jednego parametru ma decydujący wpływ na pozostałe parametry.

d3deswf
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3deswf
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj