Kolorowe oznaczenie zużycia opony
Określenie tego, kiedy opona jest już zużyta nie jest może trudne, ale wymaga bliższego przyjrzenia się i łatwo można przeoczyć moment, gdy "gumy" nadają się już do wymiany. Problem ten ma rozwiązać projekt opony, która stanie się czerwona w momencie zużycia.
Dwóch projektantów, Gao Fenglin i Zhou Buyi, wpadło na pomysł, aby do znajdującej się głębiej warstwy gumy dodać czerwony barwnik. W efekcie, gdy guma się ściera i opona jest już zużyta, na wierzch wychodzi czerwony kolor. W ten sposób kierowca od razu zauważy, że ogumienie nadaje się do wymiany. Fenglin i Buyi tłumaczą, że w ten sposób nie musimy pamiętać o tym ile kilometrów można pokonać na danej oponie. Dystans, po którym pojawiałaby się czerwona guma zależny by był od rodzaju mieszanki. Dodatkowo, w przypadku rozcięcia lub przedziurawienia opony łatwo będzie znaleźć miejsce ubytku.
Rozwiązanie jest na tyle proste, że nie jest to pierwszy pomysł użycia barwnika do określania poziomu zużycia opon. Jedno z opatentowanych rozwiązań wykorzystuje kilka punktów na oponie, które składają, że różnokolorowej gumy. W przypadku nowej opony, taki punkt jest jasnozielony, później staje się ciemniejszy. Kolor pomarańczowy oznacza, że opona jest bliska zużycia, natomiast czerwony to informacja o potrzebie wymiany ogumienia. Jeszcze inne rozwiązanie wykorzystuje warstwę gumy, która zmienia kolor pod wpływem światła ultrafioletowego. Oznacza to, że w momencie, gdy "wyjdzie" ona na wierzch i zostanie oświetlona światłem słonecznym, to zmieni swoją barwę informując o zużyciu.
Producenci jeszcze nie wprowadzili takich opon do sprzedaży, ale wydaje się to być dla nich dobrym rozwiązaniem. Zmiana koloru całej opony na czerwony powinna skutecznie motywować do wymiany ogumienia. W ten sposób łatwiej nakłonić klienta do zakupu nowego kompletu.
sj, moto.wp.pl