W 2008 roku instalacje gazowe zostaną założone w 200 tys. samochodów - wynika z prognoz "Gazety Prawnej". Oznacza to, że pęd Polaków do zakładania systemów LPG w samochodach nieco zmalał.
Po okresie, w którym warsztaty montowały instalacje w 300-400 tys. aut rocznie, w ubiegłym roku zmian sposobu zasilania dokonano tylko w około 200 tys. aut. W rezultacie po polskich drogach jeździ już 2,51 mln aut na gaz, co oznacza, że Polska jest liderem w Europie pod względem liczby aut z instalacjami LPG.
Szansą na wzrost zainteresowania LPG jest rosnąca cena benzyny. Już teraz pojawiają się prognozy, że w wakacje będziemy płacić przeciętnie około 5 zł za litr, wobec 4,25 zł obecnie. Wzrost rynku autogazu może też przynieść ewentualne pogorszenie koniunktury gospodarczej.
Ale jednocześnie istnieje dużo czynników wpływających na mniejsze zainteresowanie autogazem. "Mniej zamontowanych instalacji w stosunku do lat ubiegłych to efekt właśnie dobrej koniunktury w gospodarce z ostatnich lat. Część kierowców przestała aż tak liczyć się z kosztami i wybiera benzynę - uważa Sylwia Popławska, menedżer Koalicji na Rzecz Autogazu.
Dodaje, że to nie jedyna przyczyna zmniejszonego zainteresowania autogazem w ubiegłym roku. Od 2007 roku trwają prace nad nowym projektem ustawy o podatku akcyzowym i nie wiadomo, kiedy ostatecznie rozstrzygnie się, czy stawka akcyzy wyniesie 695 zł za tonę, jak to ma miejsce obecnie (czyli 39 gr netto od jednego litra LPG), czy też będzie wyższa.
"Ten rynek jest szczególnie wrażliwy na wszelkie pogłoski o możliwości zmiany stawki akcyzy. Dopóki cena autogazu to około 50% ceny benzyny, to widzimy zainteresowanie zamontowaniem instalacji LPG - podkreśla Sylwia Popławska.
Przy mniejszej różnicy w cenie zainstalowanie gazu jest mniej opłacalne.
Trzeba pamiętać, że przy systemie LPG zużywa się 10-15% więcej dm3 gazu niż benzyny na 100 km. Istotny jest też koszt samej instalacji gazowej, za którą przy nowoczesnym silniku wymagającym tzw. sekwencyjnego wtrysku gazu trzeba zapłacić 3-5 tys. zł.
"Obecnie w około 90% przypadków montuje się wtrysk sekwencyjny gazu - mówi Paweł Garczyński z firmy Polgas.
Koszt instalacji przy starszych silnikach to od 1,2 do 1,5 tys. zł, co oznacza, że taka inwestycja szybciej się zwraca.
Źródło: Samar, Gazeta Prawna