Kolejna polska załoga w Rajdzie Dakar 2007
W rozpoczynającym się 6 stycznia 2007 roku w Lizbonie Rajdzie Dakar do walki o zwycięstwo wśród kierowców samochodów ciężarowych stanie polska załoga Grzegorz Baran z pilotem Rafałem Martonem.
Zawodników startujących w tym roku czeka sporo zmian regulaminowych. Najważniejsza to zakaz korzystania z systemu GPS. Do nawigacji załogi będą mogły używać jedynie książki drogowej i kompasu.
Dla kierowców motocykli wprowadzono ograniczenie prędkości do 150 km/h, maksymalną prędkość podczas przejazdu przez wioski ustalono na 50 km/h.
Polska załoga samochodu ciężarowego ma już spore doświadczenie na trasach Rajdu Dakar. Rafał Marton po raz ostatni startował w Dakarze w 2004 roku wraz z Łukaszem Komornickim samochodem Mitsubishi Pajero. Wtedy Polacy zajęli w klasyfikacji generalnej kierowców samochodów 14. miejsce.
Grzegorz Baran, który był szefem ekipy serwisowej Orlen Teamu w 2004 roku, wywalczył w kategorii ciężarówek 28. miejsce.
"Ale wtedy głównym zadaniem Grzegorza nie było ściganie się na trasie, tylko pomoc techniczna dla teamu. Teraz mamy inne założenie, jedziemy dla siebie, tylko po jak najlepszy wynik. Uważam, że jeżeli uda się nam dojechać do mety i nie będziemy mieli na trasie żadnych większych problemów technicznych, stać nas na zajęcie w klasyfikacji końcowej wśród kierowców ciężarówek dziesiątego miejsca. Pojedziemy samochodem ciężarowym, gdyż nie udało się nam zgromadzić budżetu na start autem terenowym, który musi być kilkakrotnie wyższy niż w przypadku ciężarówki" - powiedział PAP Rafał Marton.
Polska załoga pojedzie w Rajdzie Dakar samochodem Mercedes Unimog 1550. Auto jest budowane od podstaw jako rajdowe w dziale sportu koncernu Mercedes w Stuttgarcie. Będzie miało silnik diesla o pojemności 6 litrów z turbodoładowaniem o mocy 290 KM i momencie obrotowym około 800 Nm przy 2 000 obrotów.
Samochód polskiej załogi będzie gotowy do testów na początku listopada. Ekipa będzie do połowy grudnia trenowała na terenie wyrobisk kopalni w Bełchatowie.