Dziś mamy przyjemność zaprezentować wyniki drugiej części raportu poświęconego paniom dokonującym zakupu w polskich salonach dealerskich. Tym razem uwaga poświęcona jest kolorom, a więc czynnikowi, który niejednokrotnie ma decydujące znaczenie przy ostatecznym wyborze danego modelu.
Nie można jednoznacznie stwierdzić, że kobiety lubią jasne kolory samochodów. „Kolor musi współgrać z bryłą auta - uważa Katarzyna Siedlaczek, kierowniczka Działu Administracji Sprzedaży w Grupie PGD. „Im większy samochód, tym częściej kobiety kupują go w ciemniejszym kolorze. Obiegowa opinia bierze się z faktu, że kobiety częściej jeżdżą małymi samochodami. W przypadku najbardziej kobiecego Nissana (Micry) 55% nabywców (nabywczyń) w salonach Japan Motors wybiera kolor kawowy, a 11% ecrie”.
Ale kobieta zmienną jest. Jak się dowiedzieliśmy, jedna z polskich eurodeputowanych zamieniła srebrną Primerę na ten sam model w kolorze bordowym. Inna z klientek Japan Motors po półrocznym użytkowaniu jasnobeżowej Grand Vitary zakochała się w Vitarze czarnej i z czarną tapicerką. Uczucie było tak duże, że o starcie związanej z odsprzedażą auta nie było sensu myśleć.
Opinię, że wybór koloru zależy od wielkości samochodu, potwierdza Sebastian Granica, kierownik salonu Fiat Euromobil. „Powszechnie wiadomo, że dzięki jasnym kolorom lakierów małe samochody „rosną w oczach”. I dlatego 52% pand sprzedanych w naszym salonie i 55% Seicento było w kolorze srebrnym. Na Grande Punto znakomicie leży głęboki granat. Samochód w tym kolorze stanowi 30% sprzedaży i właśnie ten najczęściej wybierają kobiety”.
Potwierdzenie znajdujemy także w salonie Forda - OMC Motors. Srebrne fiesty (więc model kobiecy) stanowiły 48% sprzedaży. W przypadku Focusa na kolor srebrny zdecydowało się tylko 27% osób.
„Kobiety, jako istoty bardziej praktyczne niż mężczyźni - prowokuje reportera IBRM Samar Katarzyna Siedlaczek - wybierają jasne samochody, bo te łatwiej sprzedać”. I musimy się z nią zgodzić. W kwestii koloru, nie praktyczności.
Panie są za to z pewnością zwolenniczkami jasnych tapicerek. Jeżeli przyjąć, że dla różnych marek podstawowym kolorem tapicerki jest ciemnografitowy, a kolorem uzupełniającym beżowy, to kobiety w około 70% przypadków samochodu kupowanego dla siebie zdecydują się na kolor jaśniejszy. Mężczyźni decydują się na jasny kolor tapicerki sporadycznie.
Najpopularniejsze kolory poszczególnych modeli (bez względu na płeć klienta):
SUZUKI
Grand Vitara
beżowy – 43%
czarny – 22%
srebrny – 19%
Swift
czerwony – 25%
czarny – 25%
NISSAN
Micra
kawowy – 55%
ecrie – 11%
Navara
czarny – 44%
szary – 36%
Note
kawowy – 36%
czarny – 21%
FORD
Fiesta
srebrny metalik – 48%
Focus
granatowy – 41%
srebrny – 27%
Fusion
granatowy – 29%
srebrny – 15%
Mondeo
granatowy – 29%
srebrny – 27%
czarny – 26%
C-MAX
srebrny metalik – 73%
S-MAX
Srebrny – 47%
FIAT
Albea
łososiowy – 35%
Panda
srebrny – 52%
Seicento
srebrny – 55%
Grande Punto
granatowy – 30%
Dane otrzymaliśmy dzięki uprzejmości Grupy PGD (*).
- Grupa PGD jako pierwsza firma dealerska w Polsce dołączyła do elitarnego klubu dealerów sprzedających ponad 10 tys. samochodów w ciągu roku. Do Grupy PGD należy obecnie dziewięć salonów samochodowych w pięciu miastach Polski (Bielsko-Biała, Chorzów, Katowice, Kraków i Warszawa), posiadających łącznie 16 autoryzacji dealerskich pięciu marek - Fiata, Forda, Mitsubishi, Nissana i Suzuki. Niedawno Grupa PGD wybrana została jako wyłączny dystrybutor samochodów luksusowej marki Infiniti w Polsce. Źródła: IBRM Samar, Grupa PGD