Samochody klasy niższej średniej stanowią niemal jedną trzecią tegorocznej sprzedaży aut osobowych.
W pierwszym kwartale 2008 roku sprzedano w Polsce 86 926 samochodów osobowych. Do prawie 20-procentowego wzrostu przyczyniły się większe wyniki sprzedaży w 9 segmentach rynku. Tylko trzy segmenty odnotowały mniejszą sprzedaż niż przed rokiem. Najbardziej dotkliwy spadek odnotowały samochody klasy wyższej - wynik 1 077 sprzedanych aut jest o prawie 7,5% mniejszy niż rok wcześniej. O niespełna 4,8% mniejszy wynik uzyskała grupa vanów (599 sztuk), a 1,5-procentowy spadek wykazały auta mini plus, które znalazły 4 118 nabywców.
Na szczególną uwagę zasługują wskaźniki wzrostu kilku segmentów pojazdów. Najwyższym tempem wzrostu wyróżnia się w skali rynku segment aut terenowych - wynik tegorocznej sprzedaży w wysokości 5 296 sztuk jest o 66,4% większy. O ponad 40,6% zwiększyła się sprzedaż samochodów klasy niższej średniej (do 28 435 sztuk), które w imponującym stylu umocniły się na pozycji lidera rynku - wzrost udziału z 27,8 do 32,7%. 30-procentowy wzrost wykazał segment najmniejszych aut na rynku (do 1 133 sztuk), a nieco wolniej zwiększa się sprzedaż dwóch grup vanów: kombi vany znalazły 2 825 nabywców (+26,9%), a małe vany zostały kupione przez 3 398 osób (+25,0%).
Wymienione segmenty rynku, dzięki wysokiej dynamice wzrostu sprzedaży, umocniły swoją pozycję na rynku krajowym, natomiast nie pozwoliły na to wyniki pozostałych grup. Segment aut luksusowych, mimo 16-procentowego wzrostu tegorocznej sprzedaży (do 225 sztuk) zaledwie zachował udział rynkowy na poziomie sprzed roku (0,26%). Klasa wyższa średnia, której sprzedaż jest o 14,9% większa niż rok wcześniej i wyniosła 14 029 sztuk, zmniejszyła swój udział w rynku z 16,8 do 16,1%. Najdotkliwszą stratę udziału w skali rynku odnotował segment aut małych: z 34,2 do 29,3%.
Średnia ważona cena samochodu osobowego, sprzedanego w I kwartale br. wyniosła 70,5 tys. złotych i była o 2,8% wyższa niż przed rokiem. Największy, 18-procentowy wzrost tak liczonej ceny odnotowały auta mini, natomiast największy spadek - o 5,4% - dotyczy aut terenowych.
Źródło: Samar.pl