Kierowcy vs skutery
Po polskich drogach jeździ ponad milion skuterów. Kierowcy narzekają na ich obecność, zarzucając zajeżdżanie drogi, blokowanie pasa ruchu i pojawianie się przed maską znienacka. Czy słusznie?
Skuterzyści natomiast narzekają, że prowadzący samochody mają tendencję ich "spychania" na krawężnik. Każdy uczestnik ruchu drogowego musi pamiętać o zachowaniu zasad bezpieczeństwa, szacunku dla innych oraz panowaniu nad emocjami. Kierowcy muszą też mieć na uwadze, że skuterzyści są bardziej narażeni na urazy.
Prowadzący skutery (i motorowerzyści w ogóle) mają obowiązek poruszania się poboczem, o ile nadaje się ono do jazdy i nie stwarza zagrożenia dla pieszych. Gdy jest inaczej, wolno poruszać się skuterem prawą krawędzią jezdni. Skutery w większej grupie powinny poruszać się jeden za drugim. Jechać obok siebie mogą tylko wtedy, gdy nie utrudniają ruchu i nie stanowią zagrożenia dla innych kierowcy. Jazda środkiem pasa ruchu dopuszczalna jest wyłącznie bezpośrednio przed skrzyżowaniem, na którym chcą skręcić w lewo.
W sezonie wiosenno-letnim, gdy po drogach porusza się duża liczba skuterów, kierowcy aut powinni częściej spoglądać w boczne lusterka, dzięki czemu unikną zaskoczenia i kolizji z tym stosunkowo cichym i niewielkim pojazdem. Koła skutera są małe, więc łatwo o utratę równowagi, dlatego konieczne jest np. omijanie dziur w nawierzchni. Z tego powodu prowadzący skuter może być zmuszony do wykonania nagłego manewru omijania. Niebezpieczne dla tych pojazdów mogą być też śliskie po deszczu drogi oraz namalowane na asfalcie znaki, np. pasy.
Zgodnie z przepisami skuter wolno parkować na jezdni, przy prawej krawędzi. To może jednak okazać się ryzykowne ze względu na kierowców samochodów, którzy sami parkując mogliby skuter przewrócić. Trzeba więc szukać bezpiecznych miejsc dla tych niewielkich pojazdów, np. pod murem budynku czy przy wiacie przystanku. Jednak należy zawsze pamiętać, aby obok skutera pozostawić 1,5 m wolnego miejsca dla pieszych. W galerii handlowej najlepiej zostawić pojazd przy parkingu dla rowerów.
Źródło: Szkoła Jazdy Renault
ll/moto.wp.pl