Trwa ładowanie...
11-06-2013 08:30

Kierowcy nie widzą znaków drogowych

Kierowcy nie widzą znaków drogowych
d4f8jac
d4f8jac

Jedną z cech Polaków jest skłonność do postrzegania rzeczywistości w ciemnych barwach. Nasi kierowcy rzeczywiście mają jednak powody do narzekań. Nie dość, że drogi są mało przepustowe i w złym stanie, to jeszcze stoi przy nich gąszcz znaków i reklam. Doprowadza to do tego, że nie zwracają oni uwagi na ograniczenia prędkości, a wtedy łatwo padają łupem zaczajonych policjantów z miernikiem prędkości.

Jednym z najpoważniejszych źródeł zagrożenia na drodze jest rozproszenie kierowcy. Choć pod tym względem największym wrogiem kierującego jest zmęczenie, to warto również przyjrzeć się kwestii bagatelizowanej przez polskie prawo - liczbie znaków i przydrożnym reklamom. Wystarczy wybrać się w dowolną trasę krajową, by przekonać, się, że asfaltowej nitce towarzyszy gąszcz metalowych tablic. Niemożliwe jest odczytanie treści ich wszystkich, a wraz z upływem czasu jazdy zmniejsza się zdolność kierowcy do odróżniania tych, które mają charakter reklamowy, od tych, których przestrzegania wymaga prawo. Jak duża grupa kierowców nie zauważa znaków drogowych? Więcej, niż moglibyśmy przypuścić. Ich liczba to nawet 80 proc., szacują katowiccy policjanci.

Śląska drogówka przeprowadziła eksperyment, mający sprawdzić, w jakim stopniu kierowcy rozpraszani są przez elementy otoczenia drogi. Na poboczu ulicy Kościuszki w Katowicach zaparkowano dwa wyścigowe samochody używane przez 17-letniego rajdowca. Młodemu kierowcy towarzyszyły dwie atrakcyjne hostessy. Tuż za nim została zamontowana tablica przypominająca znak drogowy ograniczenia prędkości jazdy do 44 km/h. Ok. 100 metrów dalej patrol policjantów ruchu drogowego zatrzymywał kierowców, prosząc ich o odpowiedź na pytania dotyczące tego, co przykuło ich uwagę i czy zauważyli nietypowy znak.

Aż 80 proc. ankietowanych stwierdziło, że byli do tego stopnia rozproszeni sytuacją przy drodze, iż nie zauważyli znaku. Kolejni ankietowani twierdzili, że widzieli znak, choć kolejność zapamiętywania była następująca: samochody - dziewczyny - znak. W jednym tylko przypadku kierowca oraz pasażer skupili się wyłącznie na nietypowym znaku, co dodatkowo wywiązało między nimi dyskusję na temat prawidłowości tego typu znaku w odniesieniu do przepisów ruchu drogowego.

d4f8jac

Jak podkreślają organizatorzy, akcja była realizowana w ramach kampanii społecznej, która ma ograniczyć wypadki wśród młodych kierowców. Ich zdaniem pokazała jak wielu uczestników ruchu drogowego nie dostrzega znaków drogowych, gdyż rozprasza się rozmieszczonymi wzdłuż drogi reklamami oraz innymi kuszącymi wzrok sytuacjami. Co grozi kierowcy za taki moment rozproszenia? Taryfikator mandatów i punktów karnych jest bezlitosny. Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o wartość do 10 km/h oznacza utratę 50 złotych. Jeśli przekroczymy prędkość o 11-20 km/h, policjant wypisze nam mandat na kwotę od 50 do 100 złotych i dołoży na nasze konto 2 punkty karne. Maksymalnie możemy zostać ukarani mandatem w wysokości 500 złotych i 10 punktami karnymi.

(fot. Policja.pl)
Źródło: (fot. Policja.pl)

Pozostaje pytanie - co władze robią, by zmniejszyć rozmiar rozpraszania kierowców? Niestety, niewiele. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wiosną dokonała przeglądu oznakowania głównych dróg krajowych. W jego wyniku ma zniknąć 406 znaków, które w chybiony sposób określają dopuszczalną prędkość na drodze. Mówi się też o wycofaniu z użytku niektórych znaków informacyjnych: np. „natrysk”, „telefon”, „schronisko młodzieżowe”, „restauracja”, „obozowisko (kemping)”. Do tego konieczne jest jednak opracowanie odpowiednich przepisów przez ministra transportu. Co z reklamami?

d4f8jac

Prawo nie określa ich maksymalnej liczby na jednostkę długości, a jedynie minimalną odległość od pasa jezdni. Ustawa o drogach publicznych precyzuje, że obiekty budowlane, w tym reklamy, nie mogą znaleźć się bliżej niż: 30 m od autostrady w terenie zabudowanym i 50 m w terenie niezabudowanym, odpowiednio 20 i 40 m od drogi ekspresowej, 10 i 25 m od drogi krajowej, 8 i 20 m od drogi wojewódzkiej lub powiatowej oraz 6 i 15 m od drogi powiatowej. Prawo nie reguluje również precyzyjnie kwestii świetlnych tablic reklamowych. Przepisy mówią jedynie, że nie wolno kierowców oślepiać. Pojęcie to jest jednak względne, co wykorzystują operatorzy takich urządzeń.

Jazda polskimi drogami czasami przypomina walkę o przetrwanie, w której stronnikami zmotoryzowanych rzadko bywają nawet policjanci. Trzeba się jednak uzbroić w cierpliwość. Nim zostaną wprowadzone sprzyjające kierowcom przepisy, „miśki” wypiszą jeszcze wiele mandatów.

Źródło: PAP

tb, moto.wp.pl

d4f8jac
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4f8jac
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj