Trwa ładowanie...
11-02-2016 12:35

Kierowcy mają problem z dźwignią skrzyni biegów w Jeepach

Kierowcy mają problem z dźwignią skrzyni biegów w JeepachŹródło: zdjęcie producenta
diltlye
diltlye

Nowoczesne, sterowane elektronicznie automatyczne skrzynie biegów coraz częściej mają nietypowe dźwignie do wyboru przełożeń. Czasem są to przełączniki, pokrętła, a nawet przyciski. Jak się okazuje, takie niestandardowe rozwiązania mogą powodować problemy dla kierowców przyzwyczajonych do tradycyjnych dźwigni.

Taka sytuacja ma miejsce w najnowszych Jeepach, gdzie umieszczono zwykłą dźwignię, która jednak niezależnie od aktualnego ustawienia, wraca do tej samej, środkowej pozycji, a o wybranej opcji informuje kierowcę sygnalizacja na desce rozdzielczej. Podobne rozwiązanie stosowane jest też między innymi w BMW. Jednak to w przypadku Jeepów kierowcy mają problemy i często po zaparkowaniu zapominają przełączyć skrzynię w położenie P (park) i zostawiają na D (drive). W takiej sytuacji wysiadają, a auto rusza. W całych Stanach Zjednoczonych już 314 osób zgłosiło się w tej sprawie oraz doszło do 121 wypadków, w wyniku których 30 osób zostało poszkodowanych.

NHTSA, amerykańska organizacja zajmująca się bezpieczeństwem na drodze, stwierdziła, że przełączanie skrzyni biegów w Jeepach jest nieintuicyjne i kierowca zbyt słabo informowany jest o aktualnym trybie. Z drugiej jednak strony otwarcie drzwi przy jakimkolwiek innym ustawieniu niż P powoduje, że włączy się sygnał dźwiękowy, a na desce rozdzielczej wyświetli się ostrzeżenie.

Sytuacja ta pokazuje po raz kolejny, że przyzwyczajenie może być zgubne. Kierowcy natomiast muszą pamiętać, aby przed jazdą nowym samochodem poznać jego sposób obsługi, bo choć różnice są niewielkie, to efekt pomyłki może być kosztowny.

sj, moto.wp.pl

diltlye
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
diltlye
Więcej tematów