Coraz bliżej zima, a Ty nie masz jeszcze opon zimowych zamontowanych w swoim aucie? Cóż, jeśli wciąż zastanawiasz się, czy warto wydawać pieniądze na zakup kompletu opon na zimę, to koniecznie zapoznaj się z tym artykułem!
Wielu polskich kierowców wciąż ma wątpliwości co do słuszności sezonowej wymiany ogumienia. Nie oszukujmy się – raczej nie zrobimy tego sami, ponieważ zmiana opon nie polega tylko i wyłącznie na zdjęciu letnich i założeniu zimowych gum (lub odwrotnie). Tak naprawdę, do wymiany opon potrzebnych jest jeszcze szereg innych urządzeń, których użycie umożliwi właściwe wyważenie kół, a co za tym idzie, bezpieczne prowadzenie pojazdu.
Nie trzeba chyba wspominać, że każda operacja tego typu wymaga to zostawienia pewnej sumy pieniędzy w wulkanizacji. Co prawda zazwyczaj koszt sezonowej wymiany opon nie przekracza kwoty stu złotych, niemniej jednak wielu kierowców wciąż nie decyduje się na zakup kompletu opon czy też wymianę. Czy słusznie?
Konstrukcja „zimówek”
Po co nam opony zimowe? Cóż, każdy rodzaj ogumienia projektowany jest w taki sposób, aby był w stanie zapewnić możliwie najlepsze parametry trakcyjne w danym okresie roku, a co za tym idzie, w konkretnych warunkach pogodowych. I tak, konstrukcja opon zimowych znacznie różni się od sposobu budowy ogumienia letniego. Jedną z rzeczy, które już na pierwszy rzut oka odróżniają „zimówki” od kół letnich, jest konstrukcja bieżnika. Struktura tej pierwszej opony pełna jest nacięć (tak zwanych lamelek), dzięki którym opona zimowa jest znacznie bardziej giętka w niskich temperaturach. Ponadto, lamelki pozwalają na lepsze odprowadzanie wody z powierzchni opony, dzięki czemu tego rodzaju ogumienie tak doskonale radzi sobie na śniegu.
Eksploatacja opon w zimie
Niewielu kierowców pamięta o tym, by regularnie sprawdzać ciśnienie w oponach swojego auta. Jest to ważne szczególnie zimą, kiedy to niskie temperatury mogą spowodować spadek ciśnienia. Każdy spadek temperatury o 10 stopni Celsjusza powoduje spadek ciśnienia w oponach o 0,1 bar, co stanowi całkiem pokaźną liczbę. To nie fikcja, tylko fizyka!
Każdy kierowca powinien zatem pamiętać o tym, że zimą warto utrzymywać nieco wyższe ciśnienie w kołach. Pozwoli to nam nie tylko oszczędzić opony przed zniszczeniem, ale również ochroni przed utratą sterowalności pojazdu, bowiem każdy spadek ciśnienia w oponie bardzo negatywnie wpływa na komfort prowadzenia. I jeszcze jedno – ze względu na ciągłe wahania temperatur, w zimie warto jest nieco częściej sprawdzać ciśnienie w oponach. Rozsądny interwał to 7 dni.
Kupujemy opony zimowe
Kilka kwestii, które rozwieją wątpliwości przy zakupie ogumienia na zimę.
- Nowe czy używane? Wielu kierowców zastanawia się nad zakupem kompletu ogumienia z drugiej ręki. Niestety, jest to pozorna oszczędność. Zakup używanych opon nie daje gwarancji, że będą one w stanie, który zapewni bezpieczeństwo prowadzenia auta w ekstremalnych warunkach zimy. Laik nie będzie w stanie rozpoznać nawet powierzchownych napraw mających na celu zatuszowanie uszkodzeń opony.
- Ile opon kupić? Zdecydowanie zachęcamy do zakupu całego kompletu. Kupno, na przykład, opon tylko na jedną oś może znacznie pogorszyć właściwości trakcyjne naszego auta. Na samochodzie powinny być zamontowane opony o równomiernym stopniu zużycia, co jest raczej niemożliwe do osiągnięcia w przypadku, gdy na osiach mamy rożne komplety.
- Jakie opony wybrać? Odpowiedź na to pytanie tak naprawdę nie powinna zależeć od zasobności naszego portfela, ale raczej stylu jazdy. Jeśli zamierzamy pokonywać w zimie duże przebiegi na trasach międzymiastowych (na przykład 20 tysięcy kilometrów przez pół roku), zdecydowanie warto dopłacić do kompletu markowych opon. A jeśli nasza jazda ogranicza się do sporadycznych przejażdżek w obszarze miejskim, nic nie stoi na przeszkodzie by wybrać tańsze ogumienie klasy budżetowej.
Aby dowiedzieć się więcej na temat wymiany opon zapoznaj się z infografiką:
Opracowanie: Oponeo