Kiedy można legalnie zawracać na skrzyżowaniach
Zawracanie na skrzyżowaniach jest dla kierowców nie lada problemem. Sytuacja jest oczywista, kiedy mamy skrzyżowanie z klasycznym oznakowaniem, jednak w przypadku sygnalizacji świetlnej wielu kierowców nie wie, kiedy można zawracać, a kiedy to jest nielegalne.
Na początku warto przypomnieć, gdzie zawracanie jest zabronione. Chodzi o mosty, wiadukty i tunele, ale też autostrady, ekspresówki i miejsca, gdzie manewr wymaga przekroczenia lub najechania na linię ciągłą. Oczywiście na drogach jednokierunkowych i tam, gdzie ustawiono znak „Zakaz zawracania” lub „Zakaz skrętu w lewo” również jest to zabronione. Dodatkowo trzeba wiedzieć, że zakaz skrętu w lewo przestaje obowiązywać po najbliższym skrzyżowaniu dróg.
Gdzie można zawracać?
Pomijając wszystkie miejsca wymienione powyżej, warunkiem do legalnego zawracania jest też to, żeby nie spowodować żadnego zagrożenia w ruchu i nie zmusić innych uczestników do zmiany prędkości czy wręcz zahamowania.
W przypadku, gdy przed skrzyżowaniem ustawiona jest tablica pokazująca pasy ruchu i strzałki wskazujące kierunki i jedna lub więcej strzałek jest skierowana w lewo, zawracać możemy na lewym skrajnym pasie tego skrzyżowania. Miejsca legalnego zawracania pokazują też znaki poziome, czyli strzałki wymalowane na pasach ruchu.
Najwięcej kontrowersji wzbudzają światła
W tej kwestii wyróżnić możemy trzy sytuacje:
- kiedy sygnalizator składa się z trzech podstawowych świateł (od góry czerwony, żółty i zielony) bez żadnych strzałek,
- gdy na zielonym świetle jest narysowana strzałka,
- oraz kiedy obok standardowych świateł mamy dodatkową strzałkę kierunkową.
Pierwszy rodzaj sygnalizatora pozwala na zawracanie na skrzyżowaniu, chyba że wcześniej postawiono znak zakazu zawracania. W sytuacji drugiego z wymienionych sygnalizatorów możemy skręcić w lewo, jednak nie można legalnie tam zawracać. Gdy natomiast zielona strzałka zamontowana jest oddzielnie od pozostałych świateł i działa razem ze światłem czerwonym, to pozwala ona na skręcenie w lewo i zawrócenie ze skrajnego lewego pasa, pod warunkiem, że wcześniej zatrzymamy się przed skrzyżowaniem i ustąpimy pierwszeństwa wszystkim użytkownikom drogi.