Sprzedaż samochodów z silnikami wysokoprężnymi rośnie w Polsce z roku na rok. Czy warto zainteresować się małym autem z dieslem sprawdzaliśmy na przykładzie Kii Picanto CRDi.
Jedną z podstawowych zalet wysokoprężnych jednostek napędowych jest niższe niż w przypadku silników benzynowych zużycie paliwa. Główną „wadę” stanowi wyższa cena diesli. Tymczasem właśnie cena jest na naszym rynku nadal najważniejszym kryterium branym pod uwagę przy zakupie pojazdów, szczególnie tych niewielkich. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10937/kia-picanto-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Kilka tysięcy złotych, które trzeba dołożyć, aby jeździć dieslem, to znaczny procent całości wydawanych na samochód pieniędzy. Czy te kilka tysięcy warto dołożyć kupując Picanto CRDi zamiast „benzyniaka”?
Cechy szczególne
Kia Picanto to jedno z najmniejszych aut oferowanych w Polsce. Z założenia przeznaczone jest raczej dla mieszkańców miast, którzy docenią jego niewielkie wymiary poruszając się w korkach czy szukając miejsca parkingowego. Pod tym względem Kia spełni ich oczekiwania. Ci, którzy postanowią wybrać się Picanto w dłuższą podróż, mogą narzekać na niewielką pojemność bagażnika wynoszącą 157 l. Można ją co prawda zwiększać składając oparcie lub oparcie i siedziska dzielonej asymetrycznie tylnej kanapy, ale skutkiem będzie konieczność zmniejszenia ilości pasażerów.
Na przednich siedzeniach miejsca nie brakuje, chociaż fotele mogłyby być lepiej wyprofilowane. Z tyłu zdecydowanie brakuje miejsca na nogi – osoby o wzroście 180 cm dotykają kolanami oparć przednich nawet, gdy te nie są specjalnie daleko odsunięte. Plusem jest dość duża ilość przestrzeni nad głowami.
Silnik
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10938/kia-picanto-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Turbodoładowana, wysokoprężna jednostka napędowa o pojemności 1,1 l z systemem common rail rozwija moc 75 KM. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 155 Nm dostępny jest od 1900 do 2750 obr/min. Chcąc w miarę dynamicznie przyspieszać nie można pozwolić na zmniejszenie obrotów poniżej tej dolnej wartości. Silnik staje się wówczas bardzo ospały. Jednostka napędowa zaczyna pracować głośno przy ok. 3400 obr/min.
ZAPRASZAMY DO GALERII
Wrażenia z jazdy
Zawieszenie Kii Picanto to jedno z najprostszych rozwiązań stosowanych obecnie w samochodach osobowych. Z przodu wykorzystano kolumny McPhersona, a z tyłu belkę skrętną łączącą wahacze wzdłużne. W połączeniu z niewielkim rozstawem osi i kół skutkuje to słabym tłumieniem nierówności nawierzchni. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10938/kia-picanto-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Warto o tym pamiętać na naszych drogach i zmniejszać prędkość nie chcąc po pierwsze uszkodzić zawieszenia, a po drugie narazić siebie i pasażerów na nieprzyjemne wstrząsy. Mimo, że z danych technicznych wynika, że przyspieszanie od 0 do 100 km/h zajmuje Picanto 1.1 CDRi 16 sekund, to rozpędzanie na wyższych biegach trwa odczuwalnie krócej niż ma to miejsce w przypadku małej Kii z silnikiem benzynowym 1,1 l. Jest to zasługą wyższego maksymalnego momentu obrotowego diesla. Dzięki dość dużym lusterkom bocznym widoczność do tyłu jest dobra. Wyższym kierowcom może nieco przeszkadzać zbyt niskie położenie kierownicy. Nawet przy maksymalnym jej wychyleniu w górę (standardowo oferowana regulacja wysokości położenia) zdarza się zahaczanie jej kolanami. Zegary o prostej stylistyce są czytelne. Dźwignia skrzyni biegów pracuje dość precyzyjnie, chociaż w testowanym przez nas egzemplarzu występowały problemy z „wrzuceniem” wstecznego.
Podsumowanie
Kia Picanto to niewielki samochód miejski i w takim charakterze spisuje się dobrze. Wyposażona w wysokoprężny silnik 1,1 l kosztuje jednak o 5400 zł więcej niż auto z tym samym wyposażeniem napędzane benzynową jednostką 1,1 l. Różnica w średnim zużyciu paliwa wynosi zaledwie 0,5 l na korzyść diesla, co raczej nie rekompensuje tak dużej rozpiętości cen. Zaletę stanowią lepsze czasy rozpędzania na wyższych biegach, dzięki czemu kierowca może czuć się bezpieczniej wyprzedzając inne pojazdy.
Wybrane dane techniczne Kia Picanto Optimum:
| Typ silnika | Diesel |
| --- | --- |
| Ilość cylindrów/zaworów | 3/12 |
| Pojemność skokowa (cm3): | 1120 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min): | 75/4000 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 155/1900-2750 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 16,0 |
| Prędkość maksymalna (km/h): | 162 |
| Pojemność bagażnika (l): | 157 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km): | 3,8/5,4 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm): | 350 x 160 x 148 |
| Rozstaw osi (cm): | 237 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/6 |
| Cena (zł): | 43 290 | * - pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przestronność wnętrza | * | Wystarczająca ilość miejsca z przodu, mało przestrzeni na tylnej kanapie, szczególnie na nogi pasażerów. |
---|---|---|
Silnik | * | Czasy rozpędzania na wyższych biegach zadowalające, ale ogólnie cechuje go przeciętna dynamika. |
Poziom hałasu | * | Do 3400 obr/min niezbyt głośno, przeszkadzać mogą hałasy dobiegające z układu zawieszenia. |
Zużycie paliwa | * | Niewielkie zużycie paliwa zasługuje na wyróżnienie. |
Wyposażenie | Dość bogate wyposażenie. |
Wyposażenie seryjne:
Kia Picanto Optimum
| Poduszki powietrzne | 2 |
| --- | --- |
| Układ ABS | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S |
| Centralny zamek | S |
| Klimatyzacja manualna | S |
| Alarm | S |
| Czujniki cofania | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S |
| Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka | - |
| Radioodtwarzacz CD | - | s - wyposażenie seryjne
Autor: Maciej Pobocha