Trwa ładowanie...
13 lutego 2009, 16:34

Kia Cee'd kontra Ford Focus

Kia Cee'd kontra Ford Focus
d1d0sm6
d1d0sm6

Kia Cee’d wywołała małą rewolucję rynkową. Okazało się, że auto kompaktowe nie musi być drogie. Na ile jest ono konkurencyjne w stosunku do innych samochodów segmentu C sprawdzaliśmy porównując je z Fordem Focusem.

O tym, czy pojazd ma szansę podbić serca klientów, nie zawsze decydują jego niska cena czy nowoczesność konstrukcji. Ważne jest też postrzeganie marki. To, czy ma ona ugruntowaną pozycję, bywa czynnikiem decydującym w wyborze auta. Ford od lat cieszy się zaufaniem polskich klientów. Kia powoli sobie na nie zapracowuje, w czym wydatnie pomóc ma Cee’d.

Cechy szczególne

Cee’d to pierwszy samochód marki Kia zaprojektowany w Europie, produkowany w Europie i sprzedawany tylko w Europie. Dostosowano go specjalnie do oczekiwań klientów ze Starego Kontynentu dbając jakość wykończenia i nowoczesność układów. Pod tymi względami stanowi przełom w ofercie koreańskiej marki i należy go traktować jak pioniera wyznaczającego nowe standardy.

Zaletą auta jest jego bogate wyposażenie podstawowe. Przy stosunkowo niskiej cenie wyjściowej praktycznie żaden z konkurencyjnych modeli – w tym Ford Focus – nie oferuje takiej ilości elementów zwiększających bezpieczeństwo i komfort podróżowania.

d1d0sm6

Focus drugiej generacji zaprezentowany został w 2004 r. Godnie zastąpił swojego poprzednika, który cieszył się na naszym rynku dużą popularnością. Chwalony jest za doskonałe własności jezdne, które wyróżniają go z grona innych aut kompaktowych. Wersję 5-drzwiową pod kątem stylizacyjnym można uznać za dość ciekawą. Mimo upływu lat auto nie zestarzało się, co stanowi atut na szybko zmieniającym się rynku.

Silniki

Testowane przez nas auta napędzały wysokoprężne silniki o pojemności 1,6 l. Jednostka Kii z turbosprężarką o zmiennej geometrii kierownic powietrza rozwija moc 115 KM, a jej maksymalny moment obrotowy wynosi 255 Nm. Silnik zapewnia niezła dynamikę, ale mógłby ciszej pracować.

Zasilana turbosprężarką jednostka Focusa generuje moc 109 KM, a jej maksymalny moment wynosi 240 Nm.

Jest więc nieco słabsza od silnika Cee’da, ale wyposażony w nią Ford jest nieco szybszy od Kii. Jego maksymalny moment obrotowy dostępny jest też wcześniej niż w Kii, dzięki czemu samochód sprawniej przędza się przy niższych obrotach. Diesla Forda wyposażono w filtr cząstek stałych, dzięki czemu jest on bardziej ekologiczny.

d1d0sm6

Zużycie paliwa w przypadku obu samochodów było podobne. W trasie kształtowało się na poziomie 4,6 – 4,7 l/100 km
((włączona klimatyzacja, prędkości do 110 km/h), a w mieście 6,2 – 6,5 l/100 km (włączona klimatyzacja, prędkości do 70 km/h).

Wrażenia z jazdy

Jakość materiałów zastosowanych do wykończenia wnętrza Kii Cee’d i dokładność ich montażu można uznać za dobre. Nie ma niedoróbek w postaci zbyt dużych szczelin czy odstających fragmentów. Podobnie jest w Focusie.

d1d0sm6

Pozycja za kierownicą w obu samochodach jest wygodna, a wnętrze zaprojektowano z dbałością o ergonomię. Obsługa urządzeń pokładowych w Cee’dzie jest nieco prostsza, szczególnie w przypadku radioodtwarzacza (ten w Focusie ma zbyt małe przyciski). Fotele Forda wydają się nieco twardsze niż w Kii.

Pojemność bagażnika w Kii i Fordzie można zwiększać składając oparcia lub oparcia i siedziska tylnej kanapy. Zaletą przestrzeni bagażowych jest ich ustawność – nadkola nie wnikają do ich wnętrza i mają one dość foremne kształty.

Na brak przestrzeni na nogi i nad głową nie powinni narzekać ani siedzący z przodu, ani pasażerowie podróżujący z tyłu, chociaż subiektywne wrażenie jest takie, że w Cee’dzie jest nieco więcej miejsca na tylnej kanapie.

d1d0sm6

Zawieszenie Focusa i Cee’d ma podobną konstrukcję (z przodu kolumny McPhersona, z tyłu zawieszenie wielowahaczowe). Zestrojono je dość neutralnie, dzięki czemu z jednej strony nierówności nawierzchni są dobrze tłumione, a z drugiej nadwozia aut nie przechylają się podczas pokonywania zakrętów. Lepsze własności jezdne ma jednak Ford. Jego układ kierowniczy jest bardziej precyzyjny.

Podsumowanie

Pod względem wymiarów, jakości wykończenia i komfortu jazdy Cee’d i Focus są porównywalne. Ford góruję nad Kią w kwestii własności jezdnych, ale koreańskie auto bije go na głowę, jeśli chodzi o cenę i wyposażenie. Pozostaje pytanie co do prestiżu marki. Na razie Kia jest daleko w tyle za Fordem i może to być decydującym czynnikiem przy wyborze auta.

Wybrane dane techniczne | | Kia Cee’d 1.6 CRDi | Ford Focus 1.6 TDCi |
| --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/diesel | 4/16/diesel |
| Pojemność skokowa (cm3 ) | 1582 | 1560 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
| 115/400 | 109/4000 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 255/1900-2750 | 240/1750 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,5 | 10,9 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 188 | 188 |
| Pojemność bagażnika (l) | 340/1300 | 385/1247 |
| Pojemność zbiornika paliwa (l) | | 55 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km) | 4,2/5,7 | 4,0/6,2 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 423,5 x 179,0 x 148,0 | 434 x 184 x 149 |
| Rozstaw osi (cm) | 265 | 264 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna | 7 lat lub 150 tys. km na układ napędowy; 5 lat lub 150 tys. km na cały samochód lub do wyboru 3 lata bez limitu przebiegu/10 lat | 2 lata/12 lat |
| Cena (zł) | 55 900 | 68 000 |

Kia Cee’d 1.6 CRDi Comfort Ford Focus 1.6 TDCi Ambiente
Przednie poduszki powietrzne S S
Boczne poduszki powietrzne S 1100
Kurtyny powietrzne S 1500
Układ ABS S S
Układ ESP 2000 2900
Wspomaganie układu kierowniczego S S
Komputer pokładowy S -
Centralny zamek S S
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne S/- S/-
Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie - -
Klimatyzacja manualna 3500 4500
Radioodtwarzacz z CD S 1900

S- wyposażenie standardowe

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)


Kia Cee’d Ford Focus
Przestronność wnętrza Remis
Silnik Remis
Poziom hałasu (odczuwalny) +
Zużycie paliwa Remis
Wyposażenie +
Cena +

Autor: Maciej Pobocha

d1d0sm6
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1d0sm6
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj