KGP: Od początku roku policjanci zatrzymali ok. 900 praw jazdy
Od początku roku policjanci zatrzymali ok. 900 praw jazdy za "rażące łamanie przepisów ruchu drogowego". To efekt zalecenia szefa policji, by w sytuacjach szczególnie niebezpiecznych nie karać kierowców mandatem, ale odbierać prawo jazdy i kierować sprawę do sądu.
O jakie sytuacje chodzi? Wbrew temu co myśli wielu kierowców, takie rozwiązanie nie jest stosowane tylko w przypadku jazdy po pijanemu. Jak podkreślił w rozmowie z PAP rzecznik komendanta głównego policji insp. Mariusz Sokołowski, dotyczy to też wykroczeń szczególnie niebezpiecznych dla zdrowia i życia innych użytkowników dróg. Chodzi np. o przekroczenie przynajmniej dwukrotnie dozwolonej prędkości w pobliżu szkół, przejść dla pieszych; wyprzedzanie "na pasach", na czerwonym świetle czy np. wyprzedzania "na trzeciego" - pod warunkiem, że istnieje realne zagrożenie dla innych.
Zgodnie z zapisami Kodeksu wykroczeń policjant może zatrzymać prawo jazdy i wystąpić do sądu z wnioskiem o ukaranie kierowcy zakazem prowadzenie pojazdu na co najmniej kilka miesięcy.
Na początku lutego 2014 r. szef policji Marek Działoszyński zalecił policjantom, by w szczególnie niebezpiecznych sytuacjach częściej korzystali właśnie z tego rozwiązania.
- Jest to m.in. efekt tego, że mandaty w Polsce są nadal jednymi z najniższych w Europie. W przypadku najpoważniejszego wykroczenia drogowego policjant może wystawić mandat w wysokości do 500 zł. Maksymalnie suma za kilka wykroczeń nie może przekroczyć 1000 zł. Nie zawsze ma to oddziaływanie" - zaznaczył Sokołowski.
Z możliwości odbierania prawa jazdy za rażące łamanie przepisów drogowych policjanci korzystali już w latach ubiegłych. W 2012 r. odebrali ich 727, w 2013 r. - 768. Tymczasem tylko w kwietniu bieżącego roku - odebrali ich 541, a w pierwszym tygodniu maja - 244.
Czy przynosi to efekty? Zdaniem policjantów tak. Kierowca, nawet jeśli sąd ostatecznie nie przychyli się do wniosku policji, jest ukarany, bo traci prawo jazdy od razu i musi czekać na orzeczenie sądu. Sprawy te często kończą się przynajmniej kilkumiesięcznymi zakazami prowadzenia pojazdów.
- Droga jest do przemieszczania się, a nie do szaleńczych rajdów. Konsekwencją rażącego i umyślnego naruszenia przepisów ruchu prawa drogowego, które skutkuje realnym i bezpośrednim zagrożeniem dla zdrowia i życia, musi być właściwa, prawno-karna reakcja ze strony policji. Tak, aby ta kara była współmierna do stopnia społecznej szkodliwości czynu - powiedział PAP komendant główny policji nadinsp. Marek Działoszyński. Jak dodał, takie działanie policji ma też charakter prewencyjny i oddziaływuje nie tylko na sprawcę, ale też na innych.
Według policjantów surowsze karanie "piratów drogowych" ma odzwierciedlenie w zmniejszającej się liczbie wypadków, osób zabitych i rannych na drogach. Przykładowo tylko w pierwszych tygodniach maja (do 13 maja) doszło do mniejszej o ok. 100 liczby wypadków niż rok temu, zginęło też mniej - o 50 - osób, zmniejszyła się liczba rannych - o ok. 150. Na wzrost bezpieczeństwa bezpośrednio wpływa także oddawanie do użytku nowych dróg ekspresowych i autostrad.
Obecnie trwają prace nad nowelizacją ustawy o kierujących pojazdami, w myśli której kierowca, który przekroczyłby dozwoloną prędkość o 50 km/h, traciłby prawo jazdy i byłby kierowany na powtórny egzamin. Zgodnie z danymi policji to właśnie nadmierna prędkość i brawura są najczęstszymi przyczynami wypadków. Zdaniem Najwyższej Izby Kontrolu w nie mniejszym stopniu przyczyniają się do tego zaniedbania w infrastrukturze drogowej.
tb/