Trwa ładowanie...
25-03-2009 21:23

KE po stronie nieautoryzowanych warsztatów samochodowych

KE po stronie nieautoryzowanych warsztatów samochodowych
dc2bl2n
dc2bl2n

Koniec ze szkodliwą dla kierowców dyskryminacją nieautoryzowanych warsztatów samochodowych - Komisja Europejska ogłosiła w piątek, że nakazała czterem koncernom, by udostępniały im pełne dane techniczne, niezbędne do prawidłowego serwisu aut.

"Konkurencja między warsztatami samochodowymi jest z korzyścią dla konsumentów, którzy mają dzięki temu dostęp do tańszych usług i części zamiennych" - oświadczyła w piątek z zadowoleniem unijna komisarz ds. konkurencji Neelie Kroes.

Na rynku motoryzacyjnym powszechną praktyką jest dzielenie się przez producentów pełnymi danymi technicznymi samochodów tylko z wybraną grupą autoryzowanych warsztatów. Stoi to w sprzeczności z unijnym prawem konkurencji, gdyż z góry na przegranej pozycji stawia warsztaty niezależne, które w rezultacie nie mogą zaoferować kierowcom pełnej gamy usług.

dc2bl2n

Autoryzowane stacje obsługi wykorzystują tę sytuację, narzucając wysokie ceny - czasem ponad dwa razy wyższe niż u niezależnej konkurencji.

Komisja Europejska przeanalizowała umowy stosowane przez koncerny. Ujawniła, że w przypadku czterech z nich - DaimlerChryslera, Toyoty, General Motors i Fiata - niezależne warsztaty miały jedynie ograniczony dostęp do dokumentacji technicznej.

Chcąc nie chcąc, koncerny podpisały zobowiązanie, że na żądanie, za rozsądną opłatą i w sposób niedyskryminacyjny będą udostępniać wszystkie informacje techniczne o swoich produktach. To istotne także ze względów bezpieczeństwa, bowiem samochody stają się coraz bardziej skomplikowane, a ich prawidłowa naprawa wymaga wysokiej klasy fachowców, którzy muszą dysponować pełną wiedzą o wszystkich układach auta.

Zwolnienie od obowiązku udzielania pełnych informacji dotyczy tylko niektórych zabezpieczeń przed kradzieżą auta czy systemów ograniczających moc silnika.

dc2bl2n

Głównym źródłem komunikacji między producentami a warsztatami mają być stale aktualizowane strony internetowe. Cena za korzystanie z niej (np. stawka za godzinę) ma zapewniać równe traktowanie warsztatów autoryzowanych i niezależnych.

W razie złamania podpisanych zobowiązań Komisja Europejska będzie mogła nałożyć grzywnę sięgającą 10 proc. obrotów danej firmy. Zobowiązania mają obowiązywać do maja 2010 roku, kiedy to wejdzie w życie unijne rozporządzenie wyraźnie nakładające obowiązek niedyskryminacyjnego udostępniania danych technicznych przez producentów aut.

Michał Kot (PAP)

dc2bl2n
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dc2bl2n
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj