Trwa ładowanie...
2 sierpnia 2016, 12:16

KE daje zielone światło dla pozwów przeciw producentom ciężarówek

KE daje zielone światło dla pozwów przeciw producentom ciężarówekŹródło: PAP/Marcin Bielecki
d3nbl32
d3nbl32

Brukselscy urzędnicy wykryli, że przez 14 najwięksi producenci samochodów ciężarowych mieli w Europie zmowę cenową. Już nałożono za to rekordową karę w wysokości 3 mld euro, ale to nie koniec. Teraz Komisja Europejska dała zielone światło dla indywidualnych odszkodowań. To znaczy, że wszyscy, którzy w latach 1997-2011 kupili takie pojazdy teraz mogą iść do sądu i domacać się zadośćuczynienia.

Afera dotyczy największych graczy na europejskim rynku. W kartelu byli producenci takich marek jak MAN, Mercedes, Renault, Volvo, DAF i Iveco, którzy odpowiadają za ok. 90 proc. sprzedaży średnich (od 6 do 16 ton) i dużych ciężarówek (powyżej 16 ton) w Europie. Najwięcej, bo ponad miliard euro, będzie musiał zapłacić Daimler (producent Mercedesów), kolejny jest DAF – 752 mln euro, następni Volvo/Renault – 670 mln euro, a na końcu Iveco – 494 mln euro. Grzywny, która miała wynosić 1,2 mld euro, uniknął należący w większości do Volkswagena MAN, który ujawnił istnienie kartelu.

KE ujawniła, że między 1997 a 2004 rokiem spotkania między producentami odbywały się na wyższym poziomie zarządzających, czasami na marginesach targów czy innych wydarzeń branżowych. Szefostwo firm kontaktowało się też ze sobą telefonicznie. Po 2004 roku koordynacja odbywała się drogą korespondencji elektronicznej.

– Nakładamy dziś najwyższą w historii karę za kartel. Jest ona dwa razy wyższa od poprzedniej, nałożonej w 2012 r., ale mamy ku temu powody. Ten kartel dotyczy bardzo dużego rynku i działał przez bardzo długi okres – mówiła na konferencji prasowej w Brukseli unijna komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager.

d3nbl32

Jednak na tym nie koniec. Teraz mogą się posypać indywidualne pozwy klientów. Ich skala może być ogromna, gdyż chodzi o wszystkich klientów, którzy kupili samochody po zawyżonych cenach w ciągu kilkunastu lat. Co więcej droższe ciężarówki oznaczały wyższe ceny transportu, a zatem i niemal wszystkich produktów.

Polska jest dziś potentatem na rynko przewozów w Unii Europejskiej, zatem nasze firmy mają tu sporo do zyskania.

(źródło: PAP, gazetaprawna.pl)

sj

d3nbl32
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3nbl32
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj