Trwa ładowanie...
05-05-2009 13:41

Kawał świata w rękach Fiata

Kawał świata w rękach FiataŹródło: PAP/EPA
d40afpy
d40afpy

Po przejęciu 20 proc. udziałów w Chryslerze, Fiat dąży do uzyskania pozycji największego producenta samochodów w Europie oraz drugiego na świecie, po japońskiej Toyocie. Po przejęciu Opla, Fiat będzie mieć 80 proc. rynku produkcji aut w Polsce. Włoski koncern przymierza się teraz do Opla i Saaba w Europie. Nie wiadomo jednak, czy do tego dojdzie.

(fot. PAP/DPA/FRANZ-PETER TSCHAUNER)
Źródło: (fot. PAP/DPA/FRANZ-PETER TSCHAUNER)

Jak informuje Gazeta Prawna - przeciwne temu są niemieckie związki zawodowe, które obawiają się, że przejęcie Opla przez Fiata, może zagrozić niektórym fabrykom. Dlatego preferują inne poważne oferty, np. propozycję aliansu z kanadyjsko-austraickim producentem części Magna International lub od inwestorów finansowych. Ma to gwarantować utrzymanie produkcji na niezmienionym poziomie.

Fiat ma takie marki jak Alfa Romeo, czy Lancia, które mogą konkurować z samochodami Opla. Możliwa jest też wewnętrzna konkurencja, np. między poszczególnymi modelami, np. Oplem Corsą a Fiatem Pandą. Jednak, zdaniem analityków, ewentualne przejęcie fabryki Opla w Gliwicach przez Fiata, który ma swój zakład w Tychach, nie powinno mieć negatywnych skutków dla pracowników obu fabryk.

(fot. PAP/DPA/FRANZ-PETER TSCHAUNER)
Źródło: (fot. PAP/DPA/FRANZ-PETER TSCHAUNER)

Fiat produkuje w swojej fabryce małe auta, tj. Pandę, 500, Seicento, Forda KA, czy Abarth 500. W Gliwicach powstają większe samochody: Astra II i Astra III Sedan oraz Zafira. Zdaniem specjalistów, ewentualne przejęcie Opla nie będzie mieć znaczenia dla wielkości produkcji w polskich fabrykach, bo należą do najlepszych na świecie, a wytwarzane w nich auta pochodzą z różnych segmentów – czytamy w Gazecie Prawnej.

d40afpy

Niemiecki rząd, który ma w tej kwestii bardzo dużo do powiedzenia, może mieć więcej obaw co do przejęcia czołowego producenta aut w Niemczech. - Nie pójdziemy na ryzykowne przedsięwzięcia na koszt podatnika - mówi Karl-Theodor zu Guttenberg, niemiecki minister gospodarki. W propozycjach powinno być jasno powiedziane, że europejskie fabryki Opla, które zostaną utrzymane, muszą mieć zapewnioną przyszłość.

Szef włoskiego koncernu motoryzacyjnego Fiat, Sergio Marchionne przedstawił w Berlinie swoją koncepcję dotyczącą przejęcia udziałów w niemieckiej spółce Opel, zagrożonej w wyniku kłopotów macierzystego koncernu General Motors. Marchionne zapewnił o zamiarze utrzymania marki Opel oraz trzech z obecnych czterech fabryk spółki Niemczech: w Russelsheim (Hesja), Bochum (Nadrenia Północna-Westfalia) i Eisenach (Turyngia).

(fot. EPA/FRANZ-PETER TSCHAUNER)
Źródło: (fot. EPA/FRANZ-PETER TSCHAUNER)

Wobec "potrzeby konsolidacji" przyszłość zakładu produkcyjnego części samochodowych w Keiserslautern stanęłaby pod znakiem zapytania - poinformował minister gospodarki Karl-Theodor zu Guttenberg, który spotkał się z Marchione. Guttenberg dodał, że koncepcja Fiata wydaje się "interesująca", lecz niemiecki rząd zamierza ją dogłębnie przeanalizować.

d40afpy

Szef dyplomacji i kandydat SPD na kanclerza Niemiec Frank-Walter Steinmeier obawia się, że wchłonięcie Opla przez Fiata doprowadzi do masowych zwolnień. Jak informują media, chce on przedstawić włoskiemu inwestorowi "katalog 14 warunków" podjęcia rozmów, z których najważniejsze to gwarancja zachowania miejsc pracy i istnienia zakładów na terenie Niemiec.

(fot. Marek Wieliński)
Źródło: (fot. Marek Wieliński)

W wywiadzie dla dziennika "Financial Times" Marchionne ujawnił, że nowy gigant motoryzacyjny o nazwie Fiat/Opel miałby produkować od 6 do 7 mln aut rocznie. Marchionne nie kryje jednak, że pracownicy Opla powinni być gotowi na likwidację kilku tysięcy miejsc pracy.

d40afpy

Chrysler i Opel to nie jedyne firmy, na które Fiat ma apetyt. Jak czytamy w Pulsie Biznesu - rząd Szwecji potwierdził, że kontaktował się z Fiatem w sprawie spółki motoryzacyjnej Saab, której właścicielem wciąż jest General Motors. Przedstawiciel szwedzkiego rządu powiedział, że rozmowy odbyły się kilka tygodni temu, ale nie doprowadziły do konkretnych decyzji. General Motors informował wcześniej, że chce do końca roku pozbyć się udziałów Saaba.

d40afpy
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d40afpy
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj