Trwa ładowanie...
d39vxfq
03-11-2016 16:55

Katowice/Osiem ofert w przetargu na projekt linii tramwajowej na południe

d39vxfq
d39vxfq

Osiem ofert spłynęło w przetargu na wyłonienie projektanta rozbudowy linii tramwajowej do południowych dzielnic Katowic. Pięciokilometrowa trasa, która ma powstać do 2020 roku, poprowadzi od Brynowa do Kostuchny. Szacunkowy koszt inwestycji to 110 mln zł.

Nowa linia tramwajowa ma być szybką drogą transportu między centrum a południowymi dzielnicami, najszybciej rozrastającymi się w Katowicach. Tramwaje mają jeździć co 10 minut, a układ przystanków autobusowych i tramwajowych ma być taki, by można było przesiadać się "z drzwi do drzwi". Przy okazji rozbudowy linii tramwajowej ma też powstać ścieżka rowerowa, a w dalszej perspektywie - droga.

Przetarg na wykonanie dokumentacji tego przedsięwzięcia katowicki samorząd ogłosił w drugiej połowie września br. Termin zgłaszania ofert ustalono na 27 października. Najtańszą ofertę złożyło konsorcjum firm: Sweco Consulting sp. z o.o. oraz Sweco Belgium N.V. (1,84 mln zł brutto), a najdroższą - firma Progreg sp. z o.o. (3,8 mln zł). Miasto wstępnie oszacowało koszt dokumentacji na 3,7 mln zł brutto.

Katowicki urząd miasta wykorzystał w tym przetargu zmienione kilka miesięcy temu zapisy Prawa zamówień publicznych. Zdecydował, że przy wyborze wykonawcy cena ma decydować w 60 proc., a w pozostałych 40 proc. - doświadczenie zespołu projektantów zaangażowanych w przedsięwzięcie. Prace projektowe powinny potrwać 22 miesiące od dnia podpisania umowy.

d39vxfq

Zwycięzca przetargu będzie miał do opracowania pełną dokumentację budowlaną, wykonawczą oraz część kosztorysową inwestycji podzielonej na dwa etapy. Pierwszy będzie dotyczył pełnej infrastruktury tramwajowej i ścieżki rowerowej; drugi - infrastruktury drogowej, której realizacja - według czwartkowej informacji magistratu - ma nastąpić najwcześniej w 2030 r.

Miasto przypomina, że wykonawca będzie musiał koordynować swoje prace z blisko dwudziestoma podmiotami oraz w możliwie najszerszym zakresie pytać o opinie mieszkańców. W ramach działań nakreślonych w dokumentacji przetargowej będzie on zobowiązany m.in. do organizacji co najmniej 10 spotkań z mieszkańcami, a także do prowadzenia działań informacyjnych.

Katowiccy samorządowcy już w kwietniu br. ogłosili zbiór zasad, którymi powinni kierować się projektanci. Prócz kwestii konsultacji społecznych wyszczególniono tam m.in., że nowa sieć tramwajowa powinna przebiegać wzdłuż istniejącej już infrastruktury ciepłowniczej i kolejowej, nie tworząc nowej bariery między mieszkańcami a lasem. Jeśli realizacja prac będzie wymagała wycinki drzew, w miejscu jednego dotychczasowego mają być sadzone co najmniej dwa nowe.

Ogłaszając przetarg urzędnicy sygnalizowali, że ustalony już przebieg trasy zasadniczo nie zmieni się; możliwe są jednak niewielkie korekty wynikające z uwarunkowań technicznych.

d39vxfq

Linia tramwajowa ma rozpoczynać się na obecnej pętli Brynów, a kończyć na nowej pętli Kostuchna. Tramwaj będzie jeździł wzdłuż ulic Rzepakowej i Kolejowej, a potem terenami poza drogami publicznymi - wzdłuż linii kolejowej i ciepłociągu - mijać tereny leśne i docierać na Osiedle Odrodzenia, wzdłuż ul. Radockiego i Bażantów do pętli w rejonie ul. Armii Krajowej.

Choć we wrześniu br. prezydent Katowic Marcin Krupa wyrażał nadzieję, że "w roku 2019 pojedziemy tramwajem na południe", w czwartek miasto przekazało, że realizowana wspólnie ze spółką Tramwaje Śląskie budowa potrwa do 2020 roku. Jej koszt szacowany jest na 110 mln zł. Przewidywany czas podróży tramwajem z Kostuchny do Rynku ma wynieść 22-24 minut.

Katowicki samorząd akcentuje, że nowa linia do południowych dzielnic jest ważna dla miasta z perspektywy zachęcania mieszkańców do korzystania z transportu publicznego. Przypomina, że ostatnia rozbudowa sieci tramwajowej w tym mieście - nie biorąc pod uwagę modernizacji lub przebudowy istniejących połączeń - miała miejsce w 1947 roku.

d39vxfq
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d39vxfq
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj