Katowice chcą dokończyć przebudowę ścisłego centrum
Szeroko konsultowane warsztaty architektoniczne mają dać podstawę do zaprojektowania przestrzeni publicznej i parkingów przy ul. Dworcowej i Tylnej Mariackiej w ścisłym centrum Katowic. Samorząd przedstawia przedsięwzięcie jako dokończenie przebudowy tej części miasta.
Obok planowanej inwestycji przy ul. Dworcowej i Tylnej Mariackiej, władze Katowic porozumiały się już z PKP PLK ws. koordynacji przebudowy pobliskiego wiaduktu kolejowego nad ul. św. Jana. Pod wiaduktem ma powstać przystanek autobusowo-tramwajowy - z tunelem do katowickiego dworca.
W ostatnich latach w śródmieściu Katowic m.in. wyremontowano Rynek wraz z okolicznymi ulicami, wcześniej ul. Mariacką, na której koncentruje się rozrywkowe życie miasta (wraz z Tylną Mariacką, gdzie powstały miejsca parkingowe). Od lat powraca sprawa potrzeby przebudowy i ożywienia ul. Dworcowej, przy której mieszczą się m.in. hotele i zaniedbany dziś, zabytkowy dawny dworzec - obecnie w nowych, prywatnych rękach.
W poprzednich latach zakładano m.in., że pod ul. Dworcową powstanie podziemny parking. Jak jednak poinformował podczas czwartkowego briefingu prezydent Katowic Marcin Krupa, ostatnie analizy i rozmowy z okolicznymi przedsiębiorcami doprowadziły do wniosku, że budowa tam podziemnego parkingu będzie zbyt dużym utrudnieniem.
"W dyskusjach doszliśmy do wniosku, że będziemy budowali prawdopodobnie parking jednopoziomowy lub wielopoziomowy w przestrzeni ul. Tylnej Mariackiej - z wykorzystaniem przestrzeni dedykowanej kiedyś pod niemożliwą już dziś budowę szybkiej kolei regionalnej" - powiedział Krupa. Chodzi o wstępnie uzgodnione już z koleją poszerzenie przestrzeni Tylnej Mariackiej o niewykorzystywane dziś ok. 10 metrów w głąb nasypu torów kolejowych.
Odpowiedź na pytania np. o liczbę poziomów przyszłego parkingu na Mariackiej Tylnej mają dać warsztaty dla architektów, które - prowadzone przez katowicki oddział Stowarzyszenia Architektów Polskich - mają rozpocząć się w przyszłym tygodniu. Warsztaty mają skutkować wypracowaniem przebudowy całego obszaru ul. Dworcowej i Mariackiej Tylnej.
W warsztatach mają brać udział trzy rekomendowane przez SARP zespoły, których zadaniem będzie wypracowanie spójnej, całościowej koncepcji zagospodarowania wskazanych miejsc - wraz z uwzględnieniem istniejących i planowanych powiązań (m.in. spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ma w pobliżu budować nowy przystanek kolejowy Katowice Damrota). Wyniki warsztatów mają zostać ogłoszone 8 czerwca.
Jak wymieniał Krupa, wstępne założenia przebudowy to m.in. zamknięcie ul. Dworcowej dla ruchu (z wyjątkiem wchodzącej na kilkanaście metrów zatoczki od strony ul. św. Jana dla potrzeb działających w tym rejonie przedsiębiorców) i utworzenie tam Placu Dworcowego dla pieszych, a także wprowadzenie dwukierunkowego ruchu na Mariackiej Tylnej - jako dojazdu i wyjazdu z planowanego tam parkingu.
Architekt miasta Stanisław Podkański zapewnił, że wszyscy inwestorzy i użytkownicy, którzy wokół Placu Dworcowego "organizują swoje plany i przystępują do różnych przedsięwzięć, na bieżąco biorą udział w tych dyskusjach i również na zakończenie warsztatów będą proszeni o zgłoszenie swoich opinii". Celem jest, aby koncepcja, która trafi do realizacji, "była jak najbardziej osadzona w realiach".
Według Podkańskiego uczestnicy warsztatów będą proszeni o przygotowanie dwóch koncepcji parkingów - jednopoziomowego i wielopoziomowego. Nawet ta pierwsza wersja ma jednak dać więcej miejsc parkingowych, niż obecnie istnieje w tym rejonie miasta. Architekt miejski zaznaczył, że budowa tam parkingów - w kolizji z prawem budowlanym - będzie wymagała dopuszczenia do odstąpienia od tych przepisów.
Podkański wskazał też, że w pierwszej kolejności przebudowany ma zostać rejon Tylnej Mariackiej. Gdy tam powstanie część dojazdowa i parkingowa, będzie można zająć obecną ul. Dworcową. Krupa akcentował ponadto, że przedsięwzięcie powinno być czasowo spójne z planami innych inwestorów dotyczącymi okolicznych budynków.
Od inwestora, spółki PKP PLK, zależy natomiast perspektywa przebudowy pobliskiego wiaduktu kolejowego nad wiodącą do katowickiego rynku ul. św. Jana. Władze Katowic zdołały już porozumieć się z kolejową spółką, aby zmienić pierwotny projekt przebudowy. Ze swej strony dołożyły do niego utworzenie pod wiaduktem nowego przystanku autobusowo-tramwajowego.
Do wspólnych peronów dla autobusów i tramwajów prowadzić ma bezpośrednie dojście z katowickiego dworca. Do minicentrum przesiadkowego, jak nazywają to miejsce katowiccy samorządowcy, przebity ma bowiem zostać tunel - od istniejącego tunelu pod czwartym peronem dworca.
Przebudowę obszaru ul. Mariackiej Tylnej i Dworcowej ma sfinansować miasto (dotąd zarezerwowano 30 mln zł pod kątem dawnych planów budowy parkingu pod ul. Dworcową). Koszty będą zależały m.in. od tego czy do budowy parkingu przy Mariackiej Tylnej pozyskiwany będzie partner prywatny. "Im taniej, tym lepiej, ale ma być tanio i dobrze" - wskazał Krupa.
Prezydent Katowic zadeklarował, że miasto jest zdeterminowane, by zrealizować całą tę inwestycję. Jego zdaniem, zarezerwowane dotąd środki wydają się wystarczające. "Oczywiście takie, jakie będą potrzebne, takie na pewno jako miasto będziemy desygnować, bo to jest ostatni właściwie już element takiego domknięcia przebudowy ścisłego centrum" - zaznaczył.