Trwa ładowanie...
10-06-2009 13:23

Katowanie pod ścisłym nadzorem

Katowanie pod ścisłym nadzorem
dc2bl2n
dc2bl2n

Nowe samochody posiadające napęd na cztery koła, elektroniczne układy wspomagające kierowcę, oraz elementy zmniejszające zużycie paliwa są obecnie bardzo popularne, ale wiedza kierowców na temat zastosowanych rozwiązań jest bardzo iluzoryczna. Oczywiście z prospektów reklamowych wiele osób wie do czego służą poszczególne urządzenia, ale jest to tylko wiedza teoretyczna. Aby zmienić ten fakt i dać możliwość osobistego przekonania się jak działają poszczególne układy, firma BMW Polska zorganizowała w kilku miastach specjalne warsztaty szkoleniowe.

(fot. Jakub Wielicki)
Źródło: (fot. Jakub Wielicki)

Zaproszeni kierowcy (zgłoszenia na warsztaty były organizowane przez dilerów i osobiście przez rejestrację na stronach BMW) mieli możliwość zapoznania się z napędem na cztery koła BMW xDrive oraz z techniką jazdy, jakiej uczą znane na całym świecie szkoły BMW Fahrer Training.

Pierwszym etapem warsztatów była informacja na temat systemu xDrive. W tym celu na specjalną rampę na której były trzy punkty z zamocowanymi rolkami, wjechała wersja BMW 5 z napędem na cztery koła. Instruktor wyjaśniał, co dzieje się w przypadku utraty przyczepności przez koło. Równocześnie można było zobaczyć co stanie się, gdy jedno koło stoi na rolkach imitujących śliską nawierzchnię, oraz że możliwe jest ruszenie z miejsca w przypadku gdy trzy koła są na śliskim podłożu. W tym przypadku koła wykonują ułamki obrotów, czujniki ABS lokalizują poślizg, koła są przyhamowane i delikatnie samochód wyjeżdża z niebezpieczeństwa.

(fot. Jakub Wielicki)
Źródło: (fot. Jakub Wielicki)

Aby przekonać się osobiście jak system działa w czasie jazdy, na specjalnie rozłożonej folii zmoczonej wodą - imitującej lód - każdy z kierowców mógł osobiście zatrzymać się i energicznie ruszyć, stojąc dwoma kołami na śliskim i dwoma na suchym, pokonać slalom na śliskiej nawierzchni, sprawdzić awaryjne hamowanie z ominięciem przeszkody, czy wykonać test łosia.

dc2bl2n

Drugą z prób była jazda po bezdrożach samochodami X3, X5 i X6 i sprawdzenie jak auto radzi sobie w bardzo trudnych warunkach drogowych (wykorzystano m.in. stromy podjazd oraz bardzo kopny piach). Interesująca okazała się również, jazda na oponie typu ‘runflat’. Jest to taki rodzaj ogumienia, na którym można jechać bez powietrza. Okazało się, że jazda na takim ogumieniu nie zakłóca stateczności kierunkowej i pojazd prowadzi się jak normalne BMW. Co więcej - mimo sugerowanych warunków w przypadku braku powietrza: jazdy mało energicznej i braku przyspieszeń - auto „katowane” podczas przejazdu z dużymi prędkościami między słupkami, przeżyło te próbę i opony nie spadły z obręczy.

(fot. Jakub Wielicki)
Źródło: (fot. Jakub Wielicki)

Jak powiedziała nam Diana Poteralska-Łyżnik, szefowa komunikacja BMW Polska, warsztaty te mają na celu uświadomienie potencjalnym klientom zaangażowania technologicznego nowych samochodów i wskazanie czym różnią się auta mające „to coś” od pojazdów pozbawionych najnowszej techniki. Z kolei dla klientów posiadających samochody BMW pokazanie co auta potrafią. Większość użytkowników nigdy bowiem nie będzie miało okazji sprawdzić we własnym pojeździe ekstremalnych warunków.

Bogusław Korzeniowski

dc2bl2n
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dc2bl2n
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj