Katalogowe informacje o zużyciu paliwa nie są realne
Katalogowe dane podawane przez producentów samochodów rzadko zgadzają się z tym, co klienci dostają w rzeczywistości. W przypadku spalania paliwa niektóre firmy same przyznały już, że przedstawiane informacje wynikają z prób laboratoryjnych i mają niewiele wspólnego z konsumpcją w realnego ruchu. A gdyby porównać to, co jest napisane w katalogach z symulacją codziennej eksploatacji? Czy różnice byłyby duże?
Niemiecki "Auto Motor und Sport" przeprowadził taki test, biorąc pod lupę ponad 600 samochodów różnych marek. Jako procedurę zastosowali wchodzący w użycie w 2016 roku system pomiarowy Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure (WLTP). Cała próba była prowadzona w ciągu ostatnich dwóch lat, a uzyskane wyniki zostały porównane z obowiązującym obecnie New European Drive Cycle (NEDC).
Jak poradzili sobie w tych próbach najwięksi światowi producenci samochodów? Dość powiedzieć, że w teście obejmującym 28 marek jedynie 6 wykazało poziom spalania identyczny bądź niższy od podawanego według systemu NEDC. Rekordziści rozminęli się z prawdą nawet o kilkanaście procent. Średni „błąd”, jaki został stwierdzony po przeprowadzeniu pomiarów w systemie WLTP wyniósł 6.4 proc.
Najlepiej w testach przeprowadzonych zgodnie z przyszłorocznymi regulacjami wypadł Jaguar, którego wynik był o 11,4 proc. niższy od danych prezentowanych według obowiązujących przepisów. O 6 proc. mniej spalają auta Subaru, 5,2 proc. Infiniti. Pod kreską mieszczą się jeszcze Porsche i Land Rover, a Lexus uzyskał w obu pomiarach identyczny wynik. Poniżej średniej „nieścisłości” uplasowały się Toyota, Mazda, Nissan, Hyundai, Jeep, Skoda i Audi. Powyżej, czyli rozpiętość pomiędzy starym a nowym testem przekroczyła 6,4 procent, znalazło się aż 15 samochodowych marek.
Rekordzistą tego zestawienia został Peugeot, w którego przypadku dane różnią się aż o 14,4 procent. O jedną dziesiątą niższy rezultat uzyskały samochody Renault. Trzecią pozycję, z wynikiem 12,8 proc. zapisał na swym koncie Fiat.
Wszystkie próby prowadzone przez "Auto Motor und Sport" zostały przeprowadzone na trasie o długości 275 km, składającej się z dróg górskich, podmiejskich, autostrad i tras w mieście. Brały w nich udział różne modele danego producenta. Przykładowo w przypadku Subaru, testerzy wykorzystali do pomiarów modele Outback, Forester, XV (Crosstrek), Imprezę (w tym WRX,STi), Legacy oraz BRZ.
bc/tb/tb