Kary za brak OC: rok 2014 będzie rekordowy

Wielu kierowcom wydaje się, że pięciusetzłotowy mandat to najwyższa kara, na jaką są narażeni w związku z posiadaniem samochodu. Nic bardziej mylnego. Blisko 3,4 tys. zł może kosztować nas prosty błąd, a w razie spowodowania wypadku rachunek może sięgnąć nawet kilkuset tysięcy złotych.

Każdy zmotoryzowany wie, że ubezpieczenie OC jest w Polsce obowiązkowe. Niejednemu mimo to zdarzyło się nie dopełnić tego obowiązku. Co za to grozi? Kary są bardzo wysokie i zależą od długości okresu, w którym pojazd nie był ubezpieczony. Jeśli liczył on do dwóch dni, zapłacimy 670 zł, jeśli od 3 do 14 dni, 1680 zł, a jeśli dłużej, aż 3360 zł. Rok 2014 ma być rekordowy pod względem liczby kar nałożonych na zmotoryzowanych przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Do kasy funduszu wpłynie z tego tytułu ponad 40 mln złotych, czyli o połowę więcej niż rok wcześniej.

Co ważne, by otrzymać karę, nie musimy zostać przyłapani przez policję na jeździe bez ważnego ubezpieczenia. - Do wykrywania nieubezpieczonych, coraz skuteczniej wykorzystujemy prowadzoną przez Fundusz bazę danych komunikacyjnych polis OC – mówi Hubert Stoklas, wiceprezes zarządu UFG. Za pomocą zebranych tam danych UFG określa, kiedy kończy się polisa danego pojazdu. Jeśli fundusz nie otrzyma informacji o przedłużeniu ubezpieczenia, jego właściciel otrzymuje przesyłkę z żądaniem zapłaty. Kara wydaje się drakońska. To jednak niewiele w stosunku do strat, jakie można ponieść, jeśli nieubezpieczonym samochodem spowoduje się wypadek. Wówczas wszelkie straty trzeba będzie pokryć z własnej kieszeni, a rachunki niejednokrotnie przekraczają kilkaset tysięcy złotych.

W ciągu pierwszych trzech kwartałów 2014 roku - tylko dzięki analizie informacji w bazie danych UFG - wykryto brak OC u ponad 10,3 tysiąca kierowców, czyli ponad dwukrotnie więcej, niż w analogicznym okresie 2013 roku. W tym czasie wszczęto łącznie 18,6 tysięcy postępowań windykacyjnych. To o 2 tysiące więcej niż na podstawie zawiadomień od policji. Do końca września 2014 r. do zapłacenia kary za brak polisy OC wezwano ponad 40 tysięcy właścicieli pojazdów, co oznacza wzrost o 20 proc. względem roku 2013.

Na jazdę bez OC najczęściej decydują się młodzi mężczyźni, w wieku do 25 lat. W tej grupie, ryzyko, że posiadacz pojazdu nie ma obowiązkowej polisy, jest aż trzykrotnie większe, niż u przeciętnego posiadacza pojazdu w Polsce. Kobiety natomiast rzadziej jeżdżą bez OC. O ile w grupie wszystkich właścicieli pojazdów ich udział wynosi 25 procent, to już w grupie nieubezpieczonych spada do 16 procent. Z tegorocznego raportu UFG wynika też, że największe ryzyko kolizji z nieubezpieczonym pojazdem jest w województwach: lubuskim, warmińsko-mazurskim i zachodniopomorskim. Ryzyko to jest tam około 1,5 razy większe, niż przeciętnie w innych regionach Polski. Z dotychczasowych szacunków Funduszu wynika, że po polskich drogach może poruszać się około 250 tysięcy nieubezpieczonych pojazdów, czyli nieznacznie ponad 1 procent wszystkich zarejestrowanych w Polsce.

Kary za brak OC ustalane są na podstawie minimalnego wynagrodzenia. Podstawowa sankcja dla auta osobowego to dwukrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę. W 2015 roku kary te będą o około cztery procent wyższe niż w 2014 roku.

tb, moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy