Kabriolet najtaniej kupisz w styczniu
Samochody z otwartym nadwoziem pozostają w cieniu popularności sedanów, hatchabcków i kombi. Jednak największy serwis ogłoszeniowy odnotował w tym roku już grubo ponad milion zapytań o kabriolety i opublikował ponad 20 tysięcy ofert sprzedaży samochodów bez dachu. Największy wybór takich samochodów jest w wakacje, jednak najtaniej można je kupić zimą.
Z danych otomoto.pl wynika, że najpopularniejszym kabrioletem w polskich ogłoszeniach jest BMW 3. Miłośnicy używanych cabrio największy wybór maja w wakacje, ale wtedy też odnotowuje się ich najwyższe ceny. I choć najprzyjemniej jeździ się bez dachu przez trzy letnie miesiące, to najtaniej kupuje się w styczniu.
Mimo sezonowości, z jaką wiąże się możliwość jazdy kabrioletem w Polsce, auta bez dachu cieszą się dużym zainteresowaniem przez cały rok. W czym tkwi ich urok? Teorii jest kilka.
Liderem w rankingu najpopularniejszych kabrioletów jest BMW Seria 3. Popularność “trójki” jest ogromna - również w innych wersjach nadwozia. W III kwartale 2016 roku było to trzecie najczęściej wyszukiwane auto używane w Polsce. Jako kabriolet model ten jest zdecydowanym liderem - zainteresował dwukrotnie więcej użytkowników niż kolejne auta na podium. Pozostałe miejsca zajmują równie popularne modele Opel Astra oraz Renault Megane. Pierwszą dziesiątkę zamykają samochody takie jak Saab 9-3,Ford Focus oraz Audi 80 produkowane tylko do 1996 roku.
Jak rynek aut używanych odpowiada na to zapotrzebowanie? Najczęściej oferowane marki to Peugeot i BMW - obie mają zbliżoną liczbę zapytań. Przy czym Peugeot umieścił w rankingu najpopularniejszych modeli aż dwa swoje auta - czyli 206 i 307. Koncern BMW reprezentuje popularna “trójka”. Dokładnie te same trzy kolejne miejsca - zarówno w rankingu najczęściej wystawianych, jak i wyszukiwanych marek - zajmują Mercedes-Benz, Opel i Renault.
Jakie kabriolety oferują sprzedawcy?
Jak wygląda ranking ułożony przez sprzedawców i ich 20 000 ofert? Kolejny raz na podium BMW Seria 3, tym razem w konfiguracji z 2001 roku. Średnia cena dla tego rocznika to prawie 20 000 złotych. Drugie miejsce należy do Renault Megane z 2004 roku, którego średnia cena to prawie 13 000 złotych. Pierwszą trójkę najpopularniejszych cabrio zamyka Peugeot 206 CC z 2002 roku w cenie nawet mniejszej niż 9 000 złotych. Kabriolety pojawiają się w sporej rozpiętości roczników – od Volkswagena Golfa czy też Mercedesa Slk z 1998 roku po Opla Astrę z 2007 roku.
W okresie wiosenno-letnim pojawia się najwięcej ofert sprzedaży kabrioletów. W ubiegłym roku liczba dodawanych ogłoszeń w kwietniu wzrosła o jedną trzecią w porównaniu do 2014 roku . Sezon rozkręca się wraz z liczbą słonecznych dni i największy wysyp ofert przypada na maj, czerwiec oraz lipiec.
- Grono miłośników cabrio w naszym kraju zwiększa się z roku na rok. Wpływa na to dostępność pojazdów, zwłaszcza pochodzących z rynku wtórnego, który ostatnio mocno się rozwinął. Wiąże się z tym świadomość, która burzy dotychczasowe przekonania o wykorzystaniu aut z otwartymi dachami tylko dwa miesiące w roku - mówi Arkadiusz Szczepański, organizator Międzynarodowego Zlotu Cabrio Poland.
Klienci kupujący używane cabrio w wakacje mają może i spory wybór, ale na pewno ceny są wtedy najbardziej wygórowane. A te wahają się w zależności od miesiąca – najdrożej będzie w czerwcu, lipcu i sierpniu. Na okazje cenowe w kabrioletach trzeba polować zimą - na przełomie grudnia i stycznia, kiedy stawki są zdecydowanie niższe.
opracowanie: Jakub Tujaka
Źródło: Otomoto.pl