Trwa ładowanie...
11-10-2005 10:27

Jubileusz Mercedesa klasy G

Jubileusz Mercedesa klasy G
d24o99q
d24o99q

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8160/g-klasa-merc-01.jpg',600,399 ) |
| --- | Produkować jeden model samochodu w niemalże niezmienionej formie przez 25 lat! Taki wyczyn jest możliwy wyłącznie w przypadku niekwestionowanego klasyka, jakim jest bez wątpienia jeden z najbardziej klasycznych i jednocześnie jeden z najbardziej nietypowy modeli w historii marki Mercedes-Benz. Czemu wciąż produkuje się klasę G, pomimo, że w ciągu ćwierćwiecza sprzedano zaledwie 175 tys jego egzemplarzy?

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8160/g-klasa-merc-02.jpg',600,452) ) |
| --- | Model powstał jako owoc współpracy firm Daimler-Benz i Steyr-Daimler-Puch – mieszczącej się w austriackim Gratzu, gdzie klasa G produkowana jest zresztą po dziś dzień. Choć sceptycy obawiali się, że podjęcie produkcji samochodu terenowego wiąże się z ryzykiem natury technicznej, projekt okazał się ze wszech miar udany. Klasa GL, bo tak ochrzczono terenowego Mercedesa, odznaczała się dobrymi właściwościami jezdnymi właściwymi swemu przeznaczeniu, oraz doskonałą jakością, z której słynęła marka Mercedes-Benz. Dodatkowym atutem był fakt, że w latach 80. Mercedes uchodził za jednego z najlepszych producentów silników wysokoprężnych, które z racji wysokiego momentu obrotowego stanowią idealne źródło napędu aut dużych i ciężkich – w tym terenowych. Pierwsze sprzedawane egzemplarze wyposażane były w czterech wersjach silnikowych o mocy od 72 KM do 150 KM.

d24o99q

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8160/g-klasa-merc-03.jpg',600,358) ) |
| --- | Dopracowana konstrukcja, powszechnie cenione silniki dieslowskie i wysoka jakość wykonania – wszystko to przyczyniło się do powodzenia serii GL w nie mniejszym stopniu, niż powściągliwa stylistyka samochodu, dzięki której nawet „terenówka” odznaczała się charakterem właściwym marce Mercedes-Benz. Właśnie ta stylistyka zdradzająca „szlachetne pochodzenie” była atutem w walce z docenianymi za jakość, ale nie tak prestiżowymi samochodami japońskimi, jak Mitsubischi Pajero, Nissan Patrol, czy Toyota Land Cruiser. Seria GL, pomimo, że w zupełnie nowej dla producenta kategorii, zachowała jednak walory właściwe marce. Terenowy Mercedes był autem dla zamożnych myśliwych, nie zaś umorusanych drwali – z tego tez względu w niczym nie zaszkodził prestiżowi producenta luksusowych limuzyn. Najwyraźniej powodzenie rynkowe modelu terenowego spełniło oczekiwania producenta, skoro klasa GL produkowana jest już blisko ćwierć wieku w praktycznie niezmienionej stylistycznie wersji.

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8160/g-klasa-merc-05.jpg',600,412) ) |
| --- | Uwagę o powodzeniu klasy G trzeba uzupełnić informacją o bardzo małej skali produkcji tej terenówki Mercedesa. Wszak 175 tys egzemplarzy w ciągu 25 lat, to mniej niż mało. …Choć daje to wyobrażenie o charakterze tego samochodu, który jest na wskroś elitarny, o czym świadczą nieprzeciętne osiągi łączone z nieprzeciętnie niewspółczesną stylistyką. Przykładem takiego łączenia stylu sprzed ćwierćwiecza z najnowszymi zdobyczami techniki jest wersja Mercedes-Benz G 55 AMG, która osiąga moc maksymalną 350 kW / 476 KM i maksymalny moment obrotowy 7000 Nm. Nawet tak potężny silnik nie pozwala rozpędzać się nadprzeciętnie szybko – wszak klasa G ma własności aerodynamiczne wolnostojącego garażu. ...Jednak przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,6 sekundy zdradza możliwości tego ze wszech miar unikatowego samochodu. Choć samochodów terenowych jest dużo, a naśladujących je aut SUV jeszcze więcej – już prawdopodobnie żaden koncern motoryzacyjny nie zdecyduje się produkować auta tej kategorii o tak elitarnym
charakterze.

d24o99q
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d24o99q
Więcej tematów