Jeździmy starymi
Połowa Polaków jeździ samochodami w wieku od 6 do 15 lat, a ponad 87 proc. z aut, które w ubiegłym roku poruszały się po naszych drogach, miało więcej niż 5 lat. Wynika tak z raportu Głównego Urzędu Statystycznego dotyczącego działalności polskiego sektora transportu w 2005 r.
Według danych GUS w dniu 31 grudnia 2005 r. w naszym kraju zarejestrowanych było łącznie ponad 12,3 mln aut osobowych, co w przeliczeniu na 1000 mieszkańców wynosi 323 pojazdy – o 2,9 proc. więcej niż w roku 2004.
Najwięcej samochodów zarejestrowanych było na Mazowszu (ponad 1,9 mln sztuk). Dalsze miejsca na liście zajęły Śląsk (1,5 mln aut), Wielkopolska (1,3 mln aut) i Małopolska (1,1 mln aut). | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10316/stare-auto-1-b.jpeg',500,321) ) |
| --- | W pozostałych województwach liczba zarejestrowanych aut nie przekroczyła 1 mln sztuk. Pod względem liczby samochodów na 1000 mieszkańców pierwsze miejsce w kraju zajmuje, podobnie jak w poprzednich latach, Wielkopolska (374 auta), drugie - Mazowsze (369), a trzecie jest Opolskie (357), jeden z najmniejszych rynków regionalnych w kraju.
Spośród wszystkich samochodów osobowych, jakimi jeżdżą Polacy, najliczniejszą grupę stanowią auta mające 6-10 lat (26,3 proc. - 3 249 936 sztuk). Niewiele mniej (24,0 proc. - 2 956 947 sztuk) jest pojazdów w wieku od 11 do 15 lat. Te w wieku 21-30 lat są grupą 19,5-procentową, (2 404 594 sztuki) Samochody mające 16-20 lat stanowią 13,9 proc. (1 720 995 sztuk); a w wieku 3-5 lat 7,5 proc. (919 845 sztuk). Auta najmłodsze, poniżej 2 lat (646 149 sztuk) stanowią 5,2 proc. zarejestrowanych pojazdów, a najmniejszą grupą (3,6 proc.) są pojazdy powyżej 31 lat - jest ich w Polsce 440 887 sztuk.
Średni wiek samochodu osobowego, zarejestrowanego w kraju w 2005 r., wynosi 14,4 roku, czyli niemal rok więcej niż zanotowano w 2004 r. Starzenie się parku to efekt dużej ilości aut używanych sprowadzanych do Polski. Ponad 66 proc. z nich stanowiły w ubiegłym roku samochody starsze niż 10-letnie.
- Powód, dla którego Polacy jeżdżą starymi samochodami, jest oczywisty. Każdy z kierowców jeżdżących 14-letnim autem z całą pewnością wolałby przesiąść się na pojazd nowy, tyle tylko, że go na taki samochód nie stać. Nowe pojazdy są w Polsce relatywnie zbyt drogie w stosunku do zarobków – mówi Robert Gwiazdowski, prezydent Centrum im. Adama Smitha.
_ Źródło: Samar _
Autor: Maciej Pobocha