Jeździliśmy Fiatem Albea
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/237/albea-przod-pol.jpg',600,343) ) |
| --- | Testowaliśmy przez tydzień Fiata Albeę, następcę Sieny. Czy auto jest istotnie lepsze od poprzednika? Jak się nim jeździ? Czy warto za Albeę zapłacić ponad 35 tys?
Od pierwszego spojrzenia widać zmiany stylistyczne, jakim poddano Sienę, ...bo nie ma co udawać, że Albea to całkowicie nowy model samochodu. Stylistyka Albei nie robi porażającego wrażenia, ale jest chyba całkiem odpowiednia dla spokojnego, rodzinnego samochodu. Wygląd nieco banalny, ale nie brzydki. Wewnątrz nie dokonano prawie żadnych zmian w porównaniu ze Sieną. Zintegrowano tylko środkowy panel, zmieniono zegary w tablicy rozdzielczej, całą powierzchnię drzwi pokryto materiałem.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/237/albea-tyl.jpg',600,332) ) |
| --- | Fiata Albeę można kupić z unowocześnionym silnikiem 1,2 o mocy 80 KM lub dotychczas wykorzystywanym 1,6 i mocy 103 KM. My jeździliśmy słabszą wersją i to właśnie ją zdecydowanie polecamy. Oczywiście, unowocześniony silnik 1,2 (teraz na każdy cylinder przypadają po cztery zawory) nie jest tak dynamiczny jak jednostka o jedną trzecią większa. Relacja osiągów do kosztów jest chyba jednak zdecydowanie korzystniejsza (spalanie!). Przyjmujemy założenie, że ekonomika jest bardzo ważna właśnie dla nabywców takich aut jak Albea – tanich, rodzinnych.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/237/albea-wnetrze.jpg',600,477) ) |
| --- | Testowany samochód spalał w mieście nie więcej niż 8,5 l/100 km. Na szosie spalanie spadało o około 2,5 l/100 km. Warto przy tym zauważyć, że silnik 1,2, pomimo swojej bardzo skromnej pojemności pozwala na aktywną jazdę po szosie. Oczywiście, podczas wyprzedzania redukcja na niższy bieg jest zwykle konieczna, ale szesnastozaworowy silnik lubi wyższe obroty.
Fiat Albea, podobnie jak Siena/Palio, przeznaczony jest na rynki rozwijające się. Z tego też względu zawieszenie jest nieco twardsze, niż w na przykład w Punto. Takie rozwiązanie jest niezwykle pożądane na polskich drogach, a jazda Albeą, choć nie komfortowa, jest ciągle wygodna. Samochód mieści wygodnie 4 dorosłe osoby lub znośnie wygodnie 5 dorosłych osób. Bagażnik o pojemności 515 litrów stanowi rezultat wręcz rekordowy i chyba często przesądza o wyborze tego właśnie auta
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/237/albea-bok.jpg',600,292) ) |
| --- | Albea nie jest zaprojektowana do bardzo dynamicznej jazdy. Ze względu na swoją relatywnie wysoką sylwetkę środek ciężkości umiejscowiony jest wysoko. Z tego też względu prowadząc Albeę trzeba pamiętać, że prowadzimy samochód rodzinny, a nie sportowy. Podczas testu nasz samochód nie sprawiał żadnych niemiłych niespodzianek, ale przy wchodzeniu w ostre zakręty z dużą prędkością deprymująco przechylał się na bok. Takie zachowanie jest nie tyle wadą, ile naturalną konsekwencją budowy rodzinnego samochodu na płycie podłogowej Punto.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/237/albea-tyl2.jpg',600,430) ) |
| --- | Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, czy warto kupić Albeę. My zdecydowanie rekomendujemy wybór uboższej wersji, za którą trzeba zapłacić wg. ceny katalogowej 35 900 zł. Zawsze jednak u Fiata trafimy na jakiś rabat czy promocję i uda się kupić ten samochód nieco taniej. Aby mieć silniejszy i silnik i lepsze wyposażenie musimy zapłacić znacznie więcej, naszym zdaniem, za dużo. Jedyną konkurencję dla Albei stanowi Renault Thalia, zbliżony pod względem ceny podstawowego modelu i parametrów technicznych. Wybór będzie zapewne kwestią indywidualnych preferencji, bo znaczących różnic technologicznych nie ma.