Jeep Grand Cherokee: trzy twarze legendy
Amerykańska motoryzacja ma w Europie dwie ikony znane większości zmotoryzowanych. Jedną z nich jest Ford Mustang, drugą zaś Jeep. Flagowiec tej amerykańskiej marki - model Grand Cherokee - doczekał się właśnie odświeżenia. Poszczególne wersje tego modelu są adresowane do zupełnie innych odbiorców. Wśród nich znalazła się również nowa adresowana do miłośników jazdy w terenie.
Trailhawk
W 25 rocznicę powstania Grand Cherokee producent zafundował temu modelowi transformację. Jej najbardziej spektakularnym przejawem jest pojawienie się nowej wersji - Trailhawk. Samochód, dla którego kanwą była wersja Limited, powstał z myślą o użytkownikach najbardziej zżytych z ideą jazdy w terenie. Samochód został wyposażony w osiemnastocalowe felgi i opony o wysokim profilu oraz lekko terenowym charakterze. Towarzyszą im wyższe od standardowych nadkola.
Samochód posiada oczywiście napęd na cztery koła wraz z mechanizmem różnicowym. Silnik, bak i skrzynka rozdzielcza chronione są przez metalowe panele. Jazda w kamienistym terenie nie powinna więc powodować stresu. Nawet fotele - wentylowane i podgrzewane - przystosowano do pokonywania trudnego terenu. Dzięki mocnemu wyprofilowaniu trzymają ciało kierowcy i pasażera we właściwej pozycji nawet podczas pokonywania sporych nierówności. A tych samochód się nie boi.
Rozwinięte specjalnie z myślą o tej odmianie Grand Cherokee zawieszenie Quadra-Lift pozwala regulować wysokość samochodu nad ziemią. Gdy za pomocą znajdującego się na środkowym tunelu pokrętła wybierzemy tryb pracy samochodu właściwy dla śniegu, auto podnosi się, zmienia się również sposób reakcji na wciskanie pedału przyspieszenia. Minimalny prześwit samochodu w tej wersji wynosi 16,5 cm, a maksymalny 28,7 cm. Dzięki podniesieniu auta zwiększeniu względem standardowej wersji auta ulegają kąty: natarcia - z 26,2 stopni do 35,8 stopni, zejścia - z 26,5 stopni do 29,5 stopni oraz rampowy - z 18,8 stopni do 23,5 stopni. Stała pozostaje maksymalna głębokość brodzenia i wynosi ona 508 mm.
Zawieszenie Quadra-Lift, wraz z układem przenoszącym - w zależności od potrzeb - do 100 proc. momentu obrotowego na oś mającą lepsze przyczepność i systemem kontroli prędkości podczas pokonywania wzniesień i zjazdów, tworzy zestaw o sporych możliwościach. Podczas jazd próbnych odbywających się w górskim terenie pokrytym śniegiem samochód nie dał nam powodu do narzekań i dzielnie pokonywał przeszkody naturalne i stworzone na potrzeby prezentacji.
Co ciekawe, mimo charakteru ustalonego z myślą pokonywaniu terenu, Trailhawk nieźle radzi sobie na asfalcie. Oczywiście podczas prowadzenia mamy świadomość tego, że jedziemy samochodem o masie od 2266 do 2522 kg - w zależności od wersji silnikowej - i charakterze skrojonym pod wymogi terenu. Auto nie myszkuje na autostradzie i przyzwoicie zachowuje się w zakrętach.
Grand Cherokee w wersji Trailhawk występuje w cenniku Jeepa z dwoma silnikami: 3,0 l CRDI - 250 KM i 570 Nm (od 276,1 tys. zł) oraz 3,6 l Pentastar - 286 KM i 347 Nm (od 271,6 tys. zł).
Summit
Ta odmiana Jeepa Gran Cherokee leży na przeciwnym biegunie oczekiwań klientów. Jest ona adresowana do osób, które od SUV-a oczekują przede wszystkim wygody i prezencji. Zastosowano tu 20-calowe felgi, które nadają samochodowi odpowiednich proporcji. Przód odświeżonego auta otrzymał węższą kratkę osłony chłodnicy i nowe, LED-owe światła przeciwmgielne.
We wnętrzu drzwi i dolna część deski rozdzielczej obite są skórą. Słupki i podsufitka mogą być wykończone materiałem przypominającym zamsz, a deska rozdzielcza i szczyt wieńca kierownicy drewnem. Ciekawostką są tu opcjonalne siedzenia z oparciami posiadającymi złącze HDMI i wyjście audio.
Standardowym wyposażeniem tej wersji Gran Cherokee są liczne asystenty kierowcy. Prowadząc możemy liczyć na system ostrzegania przed nieplanowanym opuszczeniem pasa ruchu, system ostrzegania przed kolizją i zmniejszania jej skutków, aktywny tempomat czy system monitorujący martwe pole lusterek. Grand Cherokee w wersji Summit występuje z silnikami stosowanymi w Trailhawku, a więc benzynowym 3,6 l (od 311,9 tys. zł) i 3,0 CRDI (od 316,4 tys. zł), a ponadto możemy wybrać benzynową jednostkę 5,7 l HEMI - 352 KM i 520 Nm (od 345,5 tys. zł).
SRT
To auto dla osób szukających silnych wrażeń. Zapewnia je umieszczone pod maską V8, którego dźwięk może z powodzeniem zastąpić zestaw audio. Jednostka HEMI o pojemności 6,4 l generuje 468 KM przy 6250 obr./min i 624 Nm maksymalnego momentu obrotowego dostępnego przy 4100 obr./min. Do rozpędzenia się od 0 do 100 km/h potrzebuje 5 sekund, mimo że waży 2418 kg.
W porównaniu z wersją sprzed liftingu Grand Cherokee SRT otrzymał nowe przeciwmgielne lampy LED, dodatkowe wloty powietrza z przodu oraz zmieniony, węższy grill osłony chłodnicy. Cena tej odmiany Jeepa to przynajmniej 375,5 tys. zł. Kwotę tę łatwo zwiększyć, wybierając opcjonalne dodatki, jak na przykład świetnie prezentujące się, czarne felgi z kutego aluminium za 4,4 tys. zł czy obszycie wnętrza czarną skórą za 25 tys. zł.