Jeep Grand Cherokee następnej generacji
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/7810/cherokee-grand2004-01.jpg',600,451) ) |
| --- | Podczas nowojorskich targów motoryzacyjnych pokazano kolejną generację jednego z najbardziej klasycznych amerykańskich samochodów, największego modelu marki Jeep: Grand Cherokee. Pokazane właśnie auto ma, jak na klasyka przystało, wyznaczać standardy obowiązujące w klasie SUV, która niestety już dawno przestała być amerykańska domeną.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/7810/cherokee-grand2004-02.jpg',600,451) ) |
| --- | Zmiany stylistyczne wprowadzone we wnętrzu i na zewnątrz Grand Cherokee zdradzają przywiązania do stylistyki obowiązującej od niemal dekady, która modelowi temu zapewniła duże powodzenie na całym niemal świecie – również w Polsce. Zmiany zbliżają nieco wersję Grand Cherokee do mniejszego modelu, Cherokee, zachowują jednak odrębność obu aut. Cherokee jest nadal bardzo atletyczne, ale stosowane dotychczas obłości starano się zastępować kombinacją linii prostych i kół. Wewnątrz nie zmieniono zbyt wiele, co cieszy w dobie modnych, acz nieco nużących wstawek z aluminium.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/7810/cherokee-grand2004-03.jpg',600,389) ) |
| --- | Jeep Grand Cherokee będzie mógł być wyposażony w jeden z trzech silników benzynowych: 3,7; 4,7 i całkiem nowy 5,7 litra. Najmniejsza jednostka (3,7 V6) zastępuje montowany dotychczas silnik 4,0 litra. Pomimo mniejszej pojemności, silnik ma więcej mocy od poprzednika. Silniki V8 5,7 litra wyposażony jest w system MDS (Multi-Dis-placement System), który w czasie mniejszego zapotrzebowania na moc dezaktywuje połowę z ośmiu cylindrów, przez co poprawia ekonomikę jazdy.
Najsłabszy silnik 3,7 litra współpracować będzie z całkiem nową, pięciobiegową automatyczną przekładnią, zaś pięciobiegowa przekładnia współpracująca z mocniejszymi silnikami została zmodyfikowana. Po raz pierwszy w historii modelu Grand Cherokee, skrzynie automatyczne posiadają sekwencyjny tryb zmiany biegów.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/7810/cherokee-grand2004-04.jpg',600,435) ) |
| --- | Najmocniejsza i najdroższa wersja Jeep Grand Cherokee wyposażona będzie, jako pierwszy produkt DaimlerChrysler, w DHS (Dynamic Handling System). DHS jest hydraulicznym układem stabilizującym (samopoziomującym) pozycję nadwozie, co bardzo poprawia komfort i bezpieczeństwo podczas pokonywania nierówności i ostrych zakrętów. Jeep Grand Cherokee dostępny będzie aż z trzema systemami przeniesienia napędu na cztery koła: Quadra-Trac® I, Quadra-Trac® II i Quadra-Drive® II. Pierwszy z nich to praktycznie bezobsługowy system adresowany do użytkowników ceniących 4x4 podczas jazdy po śniegu, czy lodzie, jednak nie chcących zgłębiać tajników pracy reduktora. Kolejna dwa systemy są bardziej skomplikowane i adresowane do amatorów aktywnej jazdy w terenie.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/7810/cherokee-grand2004-05.jpg',600,451) ) |
| --- | Modele Jeep Grand Cherokee mające być sprzedane w Ameryce Północnej produkowane będą w Detroit począwszy od trzeciego kwartału 2004 roku. Modele oferowane Europejczykom wytwarzane będą w zakładach Magna Steyr w Austrii od początku 2005 roku. Z pewnością modele produkowane w Europie wyposażane będą również w silniki wysokoprężne, o których podczas nowojorskiej premiery wcale nie było mowy.