Jeep Compass: amerykański sen o Europie
Nowa generacja Jeepa Compassa ma prawie wszystkie atuty, by stać się hitem na Starym Kontynencie. Spory SUV za rozsądną cenę rozczarowuje jednak oferowanym poziomem bezpieczeństwa.
Podwyższone zawieszenie, masywne nadwozie i znana marka – to elementy, które wzbudzają zaufanie co do bezpieczeństwa oferowanego przez samochód. Wszystko to ma Jeep Compass. Nowa generacja tego modelu jest już oferowana w Polsce i kusi potencjalnych klientów cennikiem, którego pierwsza pozycja opiewa na kwotę niższą od 80 tys. zł. Jednak atrakcyjność tego auta wyraźnie spadła po zaprezentowaniu przez EuroNCAP wyników najnowszych testów zderzeniowych. Crashtest Compassa wypadł zdecydowanie niezadowalająco. W ostatnich latach wiele samochodów otrzymało od tej organizacji pięć gwiazdek, a cztery gwiazdki stały się właściwie standardem. Nowość Jeepa otrzymała tylko dwie.
Testy prowadzone przez EuroNCAP mają zawsze taki sam scenariusz: zderzenie czołowe z prędkością 54 km/h, uderzenie boczne z prędkością 50 km/h oraz boczne uderzenie w słup z prędkością 29 km/h. Podczas tych testów zwraca się
uwagę na ochronę każdego z pasażerów, również dzieci, pieszych, a także obecność systemów podnoszących bezpieczeństwo – ESP, czy urządzenia przypominającego o obowiązku zapięcia pasów bezpieczeństwa.
Sprawdźmy dlaczego Jeep Compass w przeprowadzonym początkiem 2012 r. teście otrzymał tylko dwie gwiazdki. Za zderzenie czołowe samochód otrzymał notę tylko 61 proc. skuteczności ochrony. Dla porównania, Dacia Duster, która w 2011 r. otrzymała najsłabszy wynik spośród wszystkich aut testowanych przez EuroNCAP, zdobyła w tej kategorii 74 proc. Kierowca Jeepa jest słabo chroniony na odcinku ud i łydek, a pasażer na przednim fotelu jest w takiej samej sytuacji jeśli chodzi o uda. Dobrze wypadło boczne zderzenie z samochodem. Ochrona, jaką w takim przypadku oferuje Jeep Compass, została określona jako dobra. Źle jest jednak w przypadku bocznego uderzenia w słupek. Pasażerowie SUV-a o amerykańskim rodowodzie nie mogą tu liczyć na wystarczającą ochronę górnej części klatki piersiowej.
Poziom bezpieczeństwa dzieci, jaki zapewnia, Compass, jest akceptowalny. Euro NCAP określiła go na 76 proc. Słabo jest natomiast w kwestii ochrony pieszych . Jeepowi przyznano tu 23 proc., podczas gdy Chevrolet Captiva, który w segmencie SUV dostępny jest za cenę tylko nieco wyższą od Jeepa, dostał 48 proc. W ostatecznej ocenie Jeepa Compassa przez EuroNCAP niewiele pomogło standardowe wyposażenie w ESP.
tb/